Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.
Meddelanden - GGG
Sidor: 1 ... 5 6 7 8 9 ... 27
91
« skrivet: april 17, 2008, 16:42:11 »
Jaha, dags för ny uppdatering.
Efter ett supportsamtal till Dr. Flipper köpte jag en ny U20-krets och bytte. Stellans förutsägelse att spelet skulle funka slog tyvärr inte in.
Men jag fick iaf ett nytt felmeddelande! Den här gången skulle jag kolla F115, F116 (ny) J112 och opto 12V support.
Jag kollade säkringarna (F115: 12V, F116: 6,7V) och J112 (6,7V på alla pinnar när kontakten var ijackad). Optokortet hade 12V eller 1,5V på alla pinnar med kabel i. Så vitt jag förstår var detta helt i sin ordning, alla blåa motstånd har 12V på ena sidan, 1,5 på andra. Kondensatorn hade 12V på ena pinnen, 0V på andra, men så ska det vara, väl?
Jag har också (på Stellans inrådan) jagat läckspänningar och jordfel på alla metalldelar under spelplanen, tydligen kan en skadad spole skicka 70V med kulan, via en switch, till U20, som då pajar. Hittade nada.
Efter mätningarna ovan startade jag om spelet. Spolar slog som fan (se tidigare beskrivning) och så fick jag "Press enter for test report". Men enterknappen (eller de andra tre) funkar inte! Lite tjorvigt att mäta, men jag hittade iaf 12V på några av kontakterna.
Börjar bli lite trött. Och mina kollegor börjar bli jävligt sugna på att deras normala slippa-jobba-maskin ska bli hel igen.
92
« skrivet: april 15, 2008, 17:00:10 »
Patrik: tack för infon om opton. Ska kolla det, men måste fejkjobba lite först!
U20-kretsen du nämnde, var sitter den?
edit: hittade "The switch columns are controlled by a single 18 pin ULN2803 chip on the CPU board at position U20."
93
« skrivet: april 15, 2008, 16:57:34 »
Åhej, här kommer lite mer input. Drog igång spelet, ingen varning om F114/115. Gick in i switchtesten, satte mig att läsa manualen. Efter en stund började vänster slingshot slå.
Spolen drog, sen signalerade switchmatrisen switchar 34, 35, 53, 54, 55, 56, 57, 63, 64, 65, 66, 67, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 81, 82, 83, 84 i jävligt snabb följd (jag filmade med mobilen och spelade upp i slow motion :-)). Sen blev det tyst en stund innan spolen drog igen och switcharna hamrades igenom.
Kollar man de aktuella switcharna ligger de flesta runt och på BF, men alla BF-switchar är inte med. 83:an är dessutom "not used" vilket också står på displayen!
Det luktar lite kortis, tycker jag, men jag vet fan inte var jag ska börja rota...
94
« skrivet: april 15, 2008, 15:10:35 »
Ny update: Startade upp spelet för att mäta på F114 och F115 (felmeddelande om just dem igen). 12V på ena och 7,5 (ska det vara 6,3?) på andra.
Startade om och fick felmeddelande om 114 och 115 plus J112 och 12V-matningen till optos, så Patrik kanske är nåt på spåren...
Hade 6,3V på alla fyra pinnarna på J112 (har inte kollat vad de volten är till för) när den satt i. 0V när jag lossat kontakten, både i kabeländan och kortändan, är det märkligt.
Nu ska jag läsa Marvin och kolla var optokortet sitter. Återkommer!
95
« skrivet: april 10, 2008, 18:50:23 »
Ny update: kopplade ur BF fysiskt (rätt lätt, alla kablar går samlat ner i ett knippe under spelplanen och har 5-6 kontaktdon i hyfsad närhet - nån har tänkt).
Sen aktiverade jag BF i menyn igen och startade om. Enda skillnaden var felmeddelandet: -Error mini PF bad, check switches/MTR
(Vad står mtr för?)
Jag jackade i BF igen, felmeddelandet låg kvar tillsammans med ett nytt "Check switch 51 Wall taregt down". Inne i switchtestmenyn reagerade flipperknapparna och EOS-switcharna, men inget annat.
Ut ur menyn och starta om, då fick jag "check F114 and F115" igen. Ska nog ta och mäta på de där BR-arna. Återkommer (hoppas jag).
96
« skrivet: april 09, 2008, 15:33:49 »
Ny update: Mätte F114 och F115. De var hela naturligtvis. Startade upp igen, fick inte varning om säkringarna, men spelet betedde sig likadant som beskrivs ovan.
Kopplade ur BF (i menyn) och startade upp igen, samma skit med plunger och BF VUK. Felmeddelanden: -Wall target bad, check switch/coil -BF Drop target bad, check switch/coil -Magnet opto is not working -BF kicker is not working -(inget felmeddelande om att det saknas fem flipperkulor)
Switchtestmatrisen är för övrigt heldöd, så det går inte att kolla switcharna runt BF/wall.
Eftersom jag är helt rudis på det elektriska: mäter jag spänningen mellan säkringshållaren och valfri jordad punkt i spelet?
Kann allt strul bero på en kackig likriktarbrygga?
97
« skrivet: april 09, 2008, 13:18:37 »
Kort update: Jag tänkte prova att koppla ur BF, men när jag startade upp spelet fick jag bara varning för säkringar 114 och 115. Det märkliga är att säkringarna såg jävligt hela ut (men nej, jag har inte mätt över dem). Jag hittar inte vilka kretsar som går över 114 och 115, men det kanske inte är relevant i sammanhanget? Mer input, tack!
98
« skrivet: april 05, 2008, 12:33:01 »
Jag flyttar själv tråden innan den hamnar på sidan 13 i Torget.
Ett märkligt fel uppenbarade sig på jobbets Shadow idag. När man startar upp spelet slår kickern till Battlefield och plungern hela tiden. Spelet börjar mata ut kulor i plunger lane, men när det blir två eller fler orkar inte plungern få iväg dem, så då samlas allihop i plunger lane. Efter en stund slutar tack och lov spolarna slå.
Testrapporten signalerar fel på de flesta switcharna runt Battlefield och Sanctum Lock.
I switchtestläge blinkar hela kolumnerna 3-5. Kolumn 1-2 är alla öppna (prick), kolum 6-8 är alla slutna (fyrkant). Inga switchar reagerar när man petar på dem.
Så: vad är galet och vad gör jag åt det?:-)
99
« skrivet: april 03, 2008, 18:32:58 »
Ett märkligt fel uppenbarade sig på jobbets Shadow idag. När man startar upp spelet slår kickern till Battlefield och plungern hela tiden. Spelet börjar mata ut kulor i plunger lane, men när det blir två eller fler orkar inte plungern få iväg dem, så då samlas allihop i plunger lane. Efter en stund slutar tack och lov spolarna slå. Testrapporten signalerar fel på de flesta switcharna runt Battlefield och Sanctum Lock. I switchtestläge blinkar hela kolumnerna 3-5. Kolumn 1-2 är alla öppna (prick), kolum 6-8 är alla slutna (fyrkant). Inga switchar reagerar när man petar på dem. Så: vad är galet och vad gör jag åt det? edit: Fritt fram att flytta den här tråden till Hårdvara-forumet...
100
« skrivet: mars 28, 2008, 13:43:58 »
KO: Som svar på din önskning 2 finns den här artikeln med flera bra videosnuttar. Jag spelar alltid för att ha kul, oavsett om det är tävling eller slöspel. Sen varierar definitionen på "kul", det kan vara att vinna matchen eller att slå high-score, men lika ofta att bara ta ramper med backhand-skott, bara gå för multiboll, sätta kombo-rekord, spela enhands eller med armarna i kors... När det inte är roligt längre slutar jag. (Men så är jag inte lika bra som Bowen heller...)
101
« skrivet: mars 25, 2008, 10:27:59 »
JMX tvåa på pucken igen... :-)
102
« skrivet: mars 08, 2008, 09:42:13 »
Och här finns kvalresultaten.
103
« skrivet: februari 26, 2008, 21:26:33 »
Uppdatering av den hittills obefintliga redovisningen (var helt säker på att jag kladdat i den här tråden):
Jag är civ.ing, M på KTH. Jobbar som projektledare på Laird Technologies, vi utvecklar detaljer till mobilindustrin (antenner, komponenter, gångjärn och slide-moduler). Kunder i EU, fabriker i CN.
Ja, jag vet hur Nokias nästa high-end-telefon kommer se ut. Nej, jag tänker inte berätta!:-P
104
« skrivet: februari 11, 2008, 13:12:09 »
71% nollor är inte så skoj förstås. Men du kan lägga till en 5+ på mig, så blir siffrorna lite snyggare.
Jag är nästan aldrig inne på SFS-sidan, men desto oftare på forumet. Om man kunde integrera ihop de båda skulle iaf svarsfrekvensen från mig bli högre. Men det kanske ingår i "den nya versionen" som är så omtalad?
105
« skrivet: februari 07, 2008, 16:07:30 »
Ett nytt mysko fel som jag aldrig sett förut (och jag har tittat på ganska många flipperspel). De ljusa punkterna i displayen får en flimrande skugga till höger om bokstäverna. Nämen oj, det var en duktig flipperspelare!Punkterna flyttar sig och blinkar hela tiden, alltid till höger om, och oftast lite svagare än de tända pixlarna. Dessutom kan hela problemet försvinna, bara sådär, ofta när man knackar. Det är säkert nåt glapp, men innan jag börjar rycka och dra i kablarna vill jag bara kolla om nån känner igen felet.
Sidor: 1 ... 5 6 7 8 9 ... 27
|