Frispel

sedan 2001

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - bofh

Sidor: 1 ... 5 6 7 8
91
Flippersnack / Spindelhål?
« skrivet: december 15, 2003, 09:03:09 »
Även om det vore rätt, vad hade det med artikeln att göra?

Jag trodde journalisters jobb var att filtrera information och presentera den på ett, för läsaren, begripligt sätt. Att då 1) direkt-översätta och använda en amerikansk, militär term, 2) blanda in ett, i sammanhanget, orelaterat ämne känns väldigt märkligt... Fast översättaren/författaren fick kanske betalt per ord?

Rent generellt verkar de flesta artiklar om USAs militär att bli direktöversatta (direkt från pentagon ligger det nära att tro). Finns det inga riktiga(tm) journalister kvar längre?

92
Övrigt / Nintendo 8-bit
« skrivet: december 12, 2003, 17:03:35 »

Detta kan ju vara ett alternativ... 84 inbyggda spel, mångra från NES.

93
Köpes / K: Powerball till TZ
« skrivet: december 12, 2003, 09:46:11 »
Den finns för 35$ hos någon av de vanliga reservdelsställerna, men minns tyvärr inte vilken. Så du kan spara 5$ om du letar länge och väl... ;-)

94
Flippersnack / Officiell flipper i etern tråd
« skrivet: december 11, 2003, 15:51:22 »
Jag får väl erkänna att jag tittade på "Romantic Comedy 101" på tv3 när den gick i veckan. På producentens kontor stod bland annat ett gamalt flipperspel, såg dock inte vilket det var.

95
Övrigt / Söker shellkonto med WWW
« skrivet: december 09, 2003, 09:06:52 »
Oderland & Co är annars rätt billiga. 250+moms per år plus en faktureringsavgift på 50:- och 150:- i upplägg. De har det mesta (utom jsp som kostar extra).

Jag skulle erbjudit plats på min burk om det inte vore för den eländiga brandväggen som kommit upp som numera förhindrar även ssh inloggning mot den...

96
Hårdvara / rengöra inserts?
« skrivet: december 08, 2003, 09:30:23 »
Jag tycker mina blivit riktigt rena efter att ha gnuggat dem med torra tops, men det kanske är lite slitsamt om man skall göra rent många?

97
Hårdvara / Hackade roms, era åsikter..
« skrivet: december 08, 2003, 09:25:11 »
Jag är skeptiskt till att det går att få isär rommen och sedan få ihop de igen. ;-)

Men hade det gått, så är det klart att folk får en kopia om de vill ha det.

98
Övrigt / Pay Pal
« skrivet: december 06, 2003, 11:30:30 »
De får din email address plus kontaktinformation. Du har även ett fält med info till mottagaren.
För "pay with paypal" länkar/knappar som vissa siter har kan de även skicka med info de vill ha tillbaka i den länken.

Vissa företag, t ex pinball resources tar inte emot paypal, men tar checkar. Då kan bidpay.com vara rätt så bra. De tar pengarna från ens betalkort och skickar en check till mottagaren. För detta tar de en summa pengar. Man måste ljuga lite och säga att det var betalning för en auktion (av någon anledning).

99
Hårdvara / Hackade roms, era åsikter..
« skrivet: december 05, 2003, 19:23:17 »
Jag har inte hittat så mycket färdigt.

För hårdvaran läste jag koden till pinmame och några gamla postningar från r.g.p.

Jag håller på att sätta samman lite scripts, program, dokumentation och sådant och skall slänga upp det på en websida när det blivit lite mer användbart.

Jag har gjort lite scripts för att plocka isär ett rom så man kan börja titta på det.
Jag har även gjort ett program för att titta efter/på bilder i rommet.

En bra början är i alla fall denna sida:

http://koti.mbnet.fi/~atjs/mc6809/

för processorn.

Jag har nu scripts som skapar en 6809dasm data fil där de sju interrupt vektor rutinerna får korrekta labels. Jag har även en 6809dasm data fil med korrekta(?) labels för ASIC kretsen. Det är ju lite lättare att förstå:
sta WPC_ROMBANK
än
sta $3ffc

Jag började med att titta på TZ_94H rommet och där var det lätt att hitta fonter och bilder, men sen tittade jag på Johnny Mnemonic (john1_2r) och där verkar de i alla fall använda runlength encoding komprimering av bitmapparna. Fast om man ger det lite tid så borde det vara rätt lätt att packa upp det också.

Jag har tänkt göra något program för att exportera bitmappar och fonter och ett bättre program än "strings" på att exportera C strängar.

TZs kod tittade jag som hastigast på, men det var innan jag läst dokumentationen till 6809 processorn vilket gjorde vissa saker lätt förvirrande (att D registret var samma som A och B registren kombinerade lurade mig).

Skall man disassemblera hela koden för att kunna sätta samman den på nytt (istället för att bara hacka in lite extra kod på ledigt utrymme) lär man behöva något specialverktyg för att bättre markera vad som är kod och vad som är data samt göra om lagrade pekare till att använda labels. Och någon sök funktion för att hitta referenser till en viss funktion. Även någon kod -> macro funktion sök/ersättningsfunktion skulle vara användbar. TZs kod är helt full av:
sta $11
sta WPC_ROMBANK

Om det byttes ut mot ett macro, hade det varit lättare att hitta andra referenser till WPC_ROMBANK och därmed hitta intressanta funktioner som leker med ROMBANKen.

Ett annat käckt verktyg skulle vara någon mönster matchningsrutin för att ge standard funktioner samma namn för olika roms.

100
Hårdvara / Hackade roms, era åsikter..
« skrivet: december 03, 2003, 12:10:04 »
Själv tycker jag Ted har fel på varenda punkt han tar upp. ;-)

* Kopieringsrätt... Man har ju ändå betalt för original programmet när man köper ett flipperspel. Om någon annan sen skickar iväg ett nytt program till det spelet, så har man ju ändå betalt för det original de utgick från.

* "Licensen" vid nedladdning... Om tillverkaren bryr sig kan de ju börja med att visa kontraktet jag skrivit på... Sen kan ju rommet ha kommit med flipperspelet man köpte vilket ytterligare underminerar det argumentet.

* USAs "Federala lagar" gäller oftast inte utanför USA... "may be illegal" låter väldigt vagt inom USA också.

* "Det står "Williams" på spelet" argumentet köper jag ända tills man ser att de inte försökte göra något åt utställare som inte skötte spelen. Om en "expert" upptäcker ett fel efter att ha spelat en lång stund så är det nog inte ett så allvarligt hot mot tillverkarens varumärke som när en nybörjare inte får upp kulorna i ramperna för att flipprarna är för veka... Dito med exemplet Ted själv tar upp, "lätt-tiltade spel". Om en konsekvent spelkänsla är så viktig borde det kanske inte gå att ställa in så mycket på spelen?

* Operatör installerar rom av misstag och ringer och gnäller hos supporten... Jag tycker det låter helt otroligt att en operatör skulle installera ett hackat rom och inte veta om det och därmed försvåra felsökning. Jag tror inte att operatörer är dumma. Om de byter rom och därefter upptäcker konstigheter, tror jag de flesta av dem misstänker programbytet. Tror också det är lite otroligt att någon skulle lägga ner tid på att hacka ett rom och inte visa bytet på något tydligt sätt. Att någon skulle lägga ner MÅNGA timmar på att hacka ett rom, lura en operatör till att installera det bara för att utnyttja en "bakdörr" verkar otroligt långsökt. "Wow! Efter 100 timmars arbete och testkörning på eget TZ kan jag nu spela en utställares TZ gratis...".

101
Hårdvara / Hackade roms, era åsikter..
« skrivet: december 03, 2003, 10:14:09 »
Det finns väl två problem med hackade program och r.g.p. Dels finns ju original fanatikerna, som vill ha spelen exakt som de lämnade fabriken eller exakt som prototypen.
De verkar rädda att någon elakt tomte installerar hackade rommar i alla spelen med smältlim eller något sådant...

Sen hoppas många att det skall släppas hemma rom till Sterns spel och att hackade roms skulle få programmerarna att låta bli eftersom Ted Estes blev rätt sur över TZ_94HB rommet. Med tanke på att det har släppts rätt få hemma roms från början tror jag det skulle finnas mer hemma roms om någon dokumenterade hela processen och pekade ut lämpliga verktyg.

Tillverkarna bryr sig av två-tre anledning. Dels tycker de att de är så smarta som kommit på så avancerade saker som t ex att inte låta en komponent få för mycket ström under för lång tid och är jätterädda att en elak konkurent ser hur de gör, för konkurrenter är dumma och kan inte komma på sådana saker själva... Detta i sin tur gör ju att deras programvara är jättevärdefull och om någon vill använda den så är det bäst för dem att betala för det... Sen tror jag de har ett lagligt ansvar på vissa platser att förhindra att någon ändrar spelen för att dela ut penga vinster.
Skulle spelet fungera dåligt så kan ju folk tro att de inte lägger ner sitt yttersta i att leverera kvalité...

Att utställare skulle lägga ner tid på att hitta ett hackat rom och installera det verkar ganska otroligt för mig. Om någon gör det och spelet dessutom fungerar dåligt kommer de att tjäna mindre pengar och därmed byta tillbaka.

Jag vet inte om reverse engineering är olagligt i Sverige. Det har inte varit det förr, men nu när vi definitivt är ännu en av delstaterna är det kanske så...

Själv har jag (än så länge) nöjt mig med att titta på bilderna, fonterna och texterna i rommen. Skall man börja hacka i dem är nog pinmame ett bra verktyg. Utvecklarna av pinmame kanske har lite bra dokumentation över hårdvaruregister och sådant också? Annars kan man ju läsa pinmames källkod.

Undra om det finns någon bra disassembler för reverse engineering av 6809 kod där man kan sätta in/använda labels samt klara av "page:at" minne ?

102
Flippersnack / Reproducering av plaster.....
« skrivet: november 30, 2003, 13:02:58 »
Vet inte med just Taxi, men rent generellt så ritades Williams spelplanen/plaster för hand. Sen finns det säkert typsnitt som är väldigt lika.

103
Flippersnack / Reproducering av plaster.....
« skrivet: november 28, 2003, 15:48:25 »
Dum idé kanske, men om man bara är intresserad av rampens spelbarhet, ej utseende, så kanske det inte är så svårt att gjuta av en hel ramp med lämplig gjutmassa (någon hobbybutik kan nog tipsa om lämplig sort) och därefter skapa en ramp med vakumgjutning av lexanplast precis som när radiostyrda bilars karosser tillverkas? Den går att värma i en vanlig ugn och vakumet kan man få från en vanlig damsugare, kopplad till en tillräckligt stor och tät låda med nät ovanpå. Lexanplasten i sin tur värms i en ram som passar och sluter tätt ovanpå lådan. Har bara läst om det i hobbytidningar så har dålig koll på hur det skulle fungera i verkligheten. Plasten får sedan färstärkas på utsidan på något sätt, t ex glasfiber för jag tror inte man kan vakumforma tillräckligt tjock plast utan riktiga verktyg. Det kanske finns något annat sätt att förstärka plasten utanpå för att få den att behålla genomskinligheten?

Tror inte det riktigt lönar sig för en enda ramp (särskillt inte när lådan skall byggas), men när väl första avgjutningen är gjord så är det ju inte så dyrt att göra flera ramper.

104
Övrigt / Diskussion om lotteriinspektionens lagförslag
« skrivet: november 27, 2003, 15:15:33 »
Om jag inte minns helt fel så upphövdes/ändrades lagen rätt snabbt efter att den kom.

105
Hårdvara / Krympslang eller inte?
« skrivet: november 27, 2003, 09:41:54 »
Igår lossade en sladd från ena flipperspolen och jag upptäckte samtidigt att det blixtrade lite från dioden som även den hade lossnat (fast den hade lossat från mittenledaren).

Nu är frågan, skall jag sätta krympslang över lödningen för att stabilisera det hela så kabeln inte går av lika lätt nästa gång? Det gör det ju samtidigt jobbigare när den väl går av och det går ju inte längre att visuellt se att den är av, men det kanske håller mycket längre då.

Sidor: 1 ... 5 6 7 8