Frispel

sedan 2001

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - EZL

Sidor: 1 ... 62 63 64 65 66
946
Hårdvara / VPinball
« skrivet: november 28, 2010, 03:40:59 »
Vad jag förstått så är det alltså inte så att man behöver göra om allt från början för att gå från VP8 till VP9 utan man kan utgå från sitt gamla VP8-bygge.
Dock är det ganska stora skillnader som gör att det är lite jobbigare än det varit vid tidigare versions byten.

Hittade den här tillbakablicken på senaste Visual Pinball versionernas uppkomst. Det är onekligen lite rörigt men nu när den stängda såsen äntligen är bortblåst så hoppas och tror jag på ett grymt VP10, om den kommer.
http://www.vpforums.org/index.php?showtopic=7949&st=0&p=63113&#entry63113

947
Hårdvara / VPinball
« skrivet: november 27, 2010, 15:19:24 »
Visual Pinball är numera (sedan version 9) licensierat på samma sätt som MAME med öppen källkod.

Tyvärr har det stått lite stilla ett tag verkar det som då VP8 inte uppdaterades så mycket/snabbt så scenen han dö lite. Det gör att alla flipperbord inte har konverterats till att passa nya VP9 än, men det blir fler och fler.

Pussla ihop Visual Pinball(fysikmotorn), vPinMAME(mjukvaru-motorn) och frontend:et Hyperpin så kan man få ihop rätt fina saker:
http://www.youtube.com/watch?v=0u4RVdjK10k
http://www.youtube.com/watch?v=zRoYsv0qYmM

Det enda reela licens-krånglet nu är ju om man vill vara extremt laglig och inte använda ROM:ar till spel som man inte äger. Både VP-folket och PinMAME-folket har en policy att inte släppa något till spel som säljs fortfarande, men rätt snabbt därefter. Dvs, du kan ladda ner och testa spel som Elvis eller LOTR men inte Avatar ännu.

Själv tycker jag inte att fysiken är så väldigt mycket att hurra för, men det beror lite på vilket spel man spelar.

948
Hårdvara / Press "enter" for test report
« skrivet: november 25, 2010, 22:55:28 »
Betyder meddelandet - Press "enter" for test report - på Williams maskiner alltid att det är något som är fel med spelet oavsett hur smått det är?

Var och spelade på Rex i Malmö och där gav både AFM och Dracula det meddelandet när man satte igång dem.
På Dracula märkte jag att Mist-bollen inte vandrade över planen men på AFM vet jag inte om det var något spelavgörande som strulade.

STTNG på samma ställe gick inte att spela alls för kulorna kom inte ens ut till utskjutningsmekanismen och när jag frågade personalen om de kunde öppna och pilla loss kulan så hade de ingen nyckel till flippren sa de? Låter onekligen lite skumt men kanske sant.

Skulle vara kul att kunna skriva en snutt om spelens skick när man uppdaterar spelställena.

949
Flippersnack / Flipperspel till halva priset
« skrivet: november 25, 2010, 21:30:30 »
Sears är väl en ganska vanlig butik. Finns det alltså 'mainstream'-butiker i USA som säljer flipperspel?

950
Övrigt / Bilannons på blocket
« skrivet: november 25, 2010, 15:39:17 »
Jupps. Det var en smart säljare. Blev också sugen.

En bild där han har lastat in ett MM och ett AFM hade varit ännu bättre förstås. :D

951
Flippersnack / Addams Family med olika sideart ???
« skrivet: november 25, 2010, 03:23:06 »
DAH har nog rätt, annars är det många felmålade
TAF:ar

Nu fattar jag bara inte varför de satt loggan snett :-/

952
Flippersnack / Smarta flipperspel
« skrivet: november 25, 2010, 03:17:19 »
Johnny Mnemonic:
Om handsken slutar fungera under spelets gång så tar drop-targeten som sitter före VUK:en till handsken över funktionerna för att låsa bollar och starta modes.
Det går även att ställa in i settingsen att detta ska gälla direkt om man vet att man har en trasig handske.

953
Flippersnack / Officiell flipper i etern tråd
« skrivet: november 25, 2010, 03:15:16 »
Tror det är Kiss-flippret Dregen har.

954
Flippersnack / Addams Family med olika sideart ???
« skrivet: november 24, 2010, 11:42:28 »
Det är väl relativt uppenbart att det är spelet på kärran som är 'rätt'.
Namnet har ju tiltats för att det ska stå rakt när kabinettet står uppställt och lutar ner mot spelaren.

Spelet på marken har ju tilten på loggan åt fel håll och blir ännu sneare än om de tagit den lata vägen och tryckt namnet rakt ihop med resten av side-arten.

(Dessutom varken ser jag eller vet vad en pirra är :-) )

955
Övrigt / The King of Kong
« skrivet: november 24, 2010, 11:34:58 »
"Special when lit" om är ju på gång (visas på festivaler och dylikt just nu) och har fått lite kritik för att den är för påverkad av King of Kongs berättarstil.

Annars är 'TILT: The Battle to Save Pinball' om bland annat pinball 2000s öde väldigt intressant med flera stora pinball-profiler som intervjuas.

956
Flippersnack / Kommande Stern spel spekulationer.
« skrivet: november 23, 2010, 13:05:25 »
Citera
Det vore ju kul om Stern, vid sdan om de licensierade spelen, tog fram ett eget d v s utan licens. Williams lyckades ju bra med det på 90-talet och jag tror att det skulle funka även för Stern idag.

Håller med om att det skulle vara kul. Fick för mig att Big Buck Hunter var ett eget påhitt men nu när jag kollar upp det så bygger det visst på ett datorspel. Så trist.
Både 50tals-tema och gangster-tema låter som bra grunder för licenslösa spel. 50talaren kräver tyvärr troligen lite person och musiklicenser för att bli riktigt bra då copyightlagarna konstant flyttas fram för att 50talsmusiken inte ska bli public domain.
Ska vi vara riktigt difusa när det gäller licenslösa spel så vill jag ha lagom glättiga cartoonish flipper som gärna går i grönt. Tänk No Good Gofers, Super Mario Bros. :D
Annars vill jag se ett fett flipper om Andra världskriget :D

Det tråkiga med licensspel är ju att även om själva flippret kanske är roligt så kan licensen sänka både det kommersiella värdet och ägandesuget ändå. Själv äger jag ett Johnny Mnemonic och det är ju inte så kul att visa upp som möbel precis :-)

I licensväg så tror jag att ett James Bond som spänner över hela serien skulle kunna vara både kul och sälja bra. Massvis med olika leksaker, scener och bossar att leka med.

Mupparna gillar man ju men om det är kommersiellt gångbart vette fanken.

Någon Call of Cthulhu licens, typ brädspelet Arkham Horror är ett riktigt önskeflipper.

957
Tävlingar / Julfest
« skrivet: november 23, 2010, 12:22:37 »
Bara inte de nya ägarna byter inrikting till "nej men fan, inte flipper, det känns så gammalt!" så får gärna SKP byta till vilken karriär som helst ;-) .

958
Flippersnack / Tron??
« skrivet: november 22, 2010, 19:20:44 »
Tron kan säkert bli ett kul flipper men jag tror knappast filmen blir en blockbuster.
Yngre människor har inte sett första Tron och har ingen relation till den, förmodligen ses den som en töntigare variant av Matrix.
Äldre människor som gillade Tron är inte så många de heller för även om 'alla' är nördar nuförtiden så var alla det inte på 80talet när det inte var hippt.

959
Hårdvara / Johnny Mnemonic - Handsken plockar 2 bollar
« skrivet: november 21, 2010, 22:09:37 »
Hur avmagnetiserar man kulor enkelt?

960
Hårdvara / Johnny Mnemonic - Handsken plockar 2 bollar
« skrivet: november 21, 2010, 19:43:23 »
Har tidigare haft problem med mitt JM att den inte klarade att lägga och hämta kulor i raden längst bort till höger i matrisen. Handsken hängde sig och stängdes av för resten av spelet om man fipplade med kulorna där.
Men nu tror jag mig ha löst det problemet, det var visst sladdarna som kom i kläm när handsken gick längst ut till höger och ett buntband verkar hålla sakerna på plats.

Nu har jag dock fått ett annat problem :-(
Om man som player 1 lägger 2 kulor i matrisens översta rad t.ex. pos 1+2 och sedan som player 2 lägger en kula i matrisen på mellersta raden t.ex. 4 eller 5 så ska maskinen plocka en kula från 1 eller 2 och släppa ut i spelet igen.
Men här klöddar min maskin för när handsken går upp till översta raden och plockar så lyckas den suga med sig en kula från mellersta raden av bara farten.
Den släpper alltså 2 kulor på spelfältet och dessutom lyckas den oftast slå till den kulan som är kvar i matrisen så den hamnar på en helt annan plats.

En tanke är att spelet tror att handsken är längre upp i matrisen än vad den är och startar magneten när den är mer mittimellan översta och mellersta raden än vad spelet klarar för att lyfta 'rent'. Det skulle ju betyda att man behöver justera spelet så den inte slår till magneten förens handsken verkligen är längst upp i matrisen.
Men jag tycker det fungerar bra när man lägger bollarna på de mellersta och nedersta raderna istället.

Någon som har haft detta problemet och löst det?

Sidor: 1 ... 62 63 64 65 66