Frispel

sedan 2001

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Grandelius

Sidor: 1 ... 63 64 65 66 67 ... 101
961
Flippersnack / Junk Yard
« skrivet: december 07, 2004, 13:45:54 »
Innan jag måste tillbaka till plugget och urtrist kurs i PC-nätverk tänkte jag svara FEZ lite snabbt här:

Som det regelfreak du är kan jag knappas vara förvånad över att du inte gillar JY. Ska man gilla det måste man kunna acceptera ett spel utan perfekta regler.

Tror inte CC har så mycket samma personer i temet som JY, däremot har väl CP det? Både JY och CP är väl Oursler/Sullivans verk? Cp är klart sämre tycker jag, eftersom det inte blir varken hackat eller malet, liksom :-)

Angående TOM är jag kanske väl hård, har inte spelat det så överdrivet mycket. Men för mig är temat viktigt, och TOM-temat tycker jag helt enkelt inte hör hemma hos ett flipperspel. Flipper ska vara häftiga :-) Sedan blir jag bara tokig på alla dessa magneter som den där killen ska slänga in. Än mer irriterande när de inte lyckas fånga kulan!

962
Övrigt / Porta PinMAME
« skrivet: december 07, 2004, 13:17:17 »
GUD: Hade precis upptäckt den versionen, men tyvärr funkar den inte så värst. Dels rullar den under Classic-läge (OS 9), dels funkar inte det där med att spara ljud. Eller rättare sagt blir ljudfilerna oanvändbara.

wpcmame: Tack för tipset! Ska se om jag förstår något av hur jag ska göra. Men om man måste köra MacMAME 0.59, innebär inte det då att det blir ett OS 9-program?

963
Flippersnack / Junk Yard
« skrivet: december 07, 2004, 13:09:24 »
"Oh Mighty Leader of the Junkyard Fan Club" - snygg titel! Borde jag skaffa nya visitkort? :-D

Citera
Har läst den där berättelsen som Dwight Sullivan (ökänd programerare och även skapare av JY) har skrivit...ett tydligt bevis på att designgruppen gick på koks

Hur skulle det på något enda sätt kunna vara negativt :-D Ju mer urflippat desto bättre.
Att det sedan kan reta gallfeber på sådana som LDK är en trevlig bonus ;-)

Men att historien är svårbegriplig? Kanske. Den är ju faktiskt rätt ologisk. Men det är ju det som är så kul. En sammanfattning: huvudpersonen har blivit instängd på Crazy Bobs skrotgård, för att komma därefrån måste han bygga en flygmaskin av skrot från skrotgården. Som drivmedel används fyrverkerier, varför man måste bygga andra maskiner för att leta efter dessa. När han väl ger sig iväg följer Cray Bob efter i en raket, och det blir en duell i yttre rymden. Vansinnigt och riktigt kul. Allt detta får man uppleva under själva spelet, eftersom det är uppbyggt som en lång berättelse.
Många flipper har liksom bara ett mål, utan att det direkt sätts i ett sammanhang.

Det här med att rivningskulan skulle vara ett SDTM-problem har jag hört förr, men aldrig upplevt själv. Visst blir det lite slumpigt ibland men det brukar gå väldigt bra att fånga upp kulan kontrollerat tycker jag. Och jag vet inte hur, men jag tycker alltid att jag brukar lyckas ha recycle tänt när jag rinner, så så fruktansvärt svårt kan det väl ändå inte vara?
Får man verkligen Extraboll vid skillshot (obehagligt länge sedan jag spelade JY ordentligt nu)? Är det inte bara att man tänder den? Det här med plugern är så snyggt, främst när det är autofire under multiboll - det blir så vackert automatiserat.
Junk Yard lyckas verkligen utnyttja ytorna under spelplanen på ett förträffligt sätt, och kan på så sätt frigöra ytor på planen.

Citera
...min enskilt och absolut viktigaste invändning mot JY är spelplansfysiken. Svårt att förklara kanske, men det jag menar är bl.a. att de flesta "ball paths" känns osköna/onaturliga.

Kan på vissa sätt förstå dig här men inte helt. Kan hålla med om att ramperna inte är klocktrent placerade, men så hemskt är det inte. Sewer-hålet tycker jag känns helt rätt, precis lagom svårt för de saker som finns där. Även DOG-skottet tycker jag är väldigt skönt.

Citera
Men om vi hade tre fungerande TOM skulle det aldrig falla mig in att klaga på det!  Skulle dock vara intressant att höra om det finns folk som ogillar detta geniala spe

Det kan du hoppa upp och sätta dig på! Okej, inte direkt ogillar, men jag tycker inte om det i alla fall. Framförallt är ju temat supermesigt, tycker hela Popadiuk känns överpretentiös. Men det är knappast en slump att det finns tre trasiga TOM i Uppsala (nej, fem bollar är inget fel, men ändå). Vilka spel fick öppnas flest gånger på SM? Det var väl inte så att det möjligen var Host! Host! TOTAN och... Host! TOM Host! ;-) känndes så i alla fall!

Citera
Varför är det så poppis bland nybörjare? Humorn, video modes, å bash-toy kanske?

Jag kan tänka mig att det har mycket att göra med att det är så enkelt att dra igång Multiboll. Det är ju alltid kul när man som nyörjare verkligen kan uträtta något, och tydligt se vad som händer. Plus de saker du säger naturligtvis.

964
Övrigt / Porta PinMAME
« skrivet: december 07, 2004, 09:52:42 »
Problemet är väl att Darwine inte funkar som Wine gör riktigt än, eftersom det också behöver en x86-emulator, för att kunna fungera på en PowerPC-processor. Den har de inte lyckats pilla in än. Det är därför jag tänker mig att man skulle kunna porta programmet istället.

Några abstraktionslager har jag ingen aning om hur man gör. Det var sådant jag trodde Darwine kunde fixa åt mig :-)

Vill återigen förtydliga att jag egentligen inte har den blekaste om hur det skulle å till attt porta, men jag skulle gärna göra det om jag kunde.
Vad är Winelib? det är tydligen det man använder om man vill porta ett program?

965
Flippersnack / Junk Yard
« skrivet: december 07, 2004, 02:32:47 »
Självklart ska vi försöka reda ut det här! :-)

Nummer ett som jag tycker är underbart trevligt med Junk Yard är att hela spelet berättar/är en historia (som ju också går att läsa här), vilket gör det lättbegripligt och lättspelat.
Titta bara på instrucktion cardet. Hur ofta står det rakt upp och ner "objective"? Och hur ofta rullar de grundläggande reglerna displayen. Tydligt och bra.

Nummer två är att det är otroligt innovativt (precis som andra hatade Oursler-spel, som WD och CP). Kan tänka mig att det är det som många har svårt för också.
Att till exempel ha en manuell plunger som går raka vägen till ett hål ner under spelplanen måste bara betecknas som genialt :-) Krankulan är också ett exempel på detta. Egentligen en extrem utveckling av captive balls :-)
Det bryter mycket mot traditionella flippervärderingar, och är man mycket för dessa är det förstås svårt att acceptera (säger jag, som aldrig gillade Pinball2000 ;-)).

Nummer tre: Temat! Återigen genialt! Jo, humorn KAN väga upp mycket, åtminstone om man frågar mig. Jag spelar flipper för att det är kul (som om ingen annan gjorde det..), och jag tycker det kan vara minst lika kul med ett roligt tema som med ett perfekt regelverk. Ytterst troligt att det beror på att jag inte är bra nog att fullt ut kunna njuta av bra regler, men det är helt klart också en fråga om inställning här.

Jag håller med om att reglerna är skeva, men å andra sidan är själva grundreglerna väldigt simpla och bra. Återigen för att de så tydligt utgör en berättelse. Somliga tycker det är tråk-linjärt. Jag tycker flipper är olinjärt så det räcker ändå.

Dessutom, videomodet är snyggt integrerat med det vanliga spelet. Poängmässigt skevt, men vem bryr sig :-D

Nog kan outlanesarna vara onda, däremot tycker jag inte recycle brukar vara särskilt problematiskt. Om jag inte minns fel brukar man kunna banka till spelet vid rätt tillfälle, så den hamnar på dessa targets istället för vid outlanesarna (fast jag kan ha fel, det är sällan jag har fullständig koll på vad jag gör :-D)

Jag ser det lite som så att det finns olika genrer av flipperspel, där Oursler nästan har utvecklat en egen sådan. Jag gillar den genren, och jag tycker Junk Yard är bäst i den genren. Sedan finns det andra spel som är bäst i sina respektive genrer, och de vill jag inte vara utan, men Junk Yard rockar hårdast.

Kan bara säga att jag har en Junk Yard-flyer hängande i hallen i hallen, och jag blir glad varje gång jag går förbi den. Det räcker också med att titta på den för att bli säker på att jag gillar spelet, om jag någon gång skulle tveka.

Säkert är det ett nybörjarspel, men jag kommer knappast bli så bra att det är för enkelt.

Förresten, att det finns tre TOM i Uppsala (sist jag kollade i alla fall) gnälls det väldigt lite på! :-)

För övrigt: pratade med en utställare som verkade kunna släppa ett Junk Yard för 15000. Skönt att det börjar bli en positiv prisutveckling!

mr mic: Skönt att höra. Det finns ett här och det är ett för mycket enligt mig. Fast de säger att de ska ta bort det vid nästa runda.

966
Flippersnack / Swann Pinball Project
« skrivet: december 07, 2004, 00:17:06 »
Äh! Jag SÅG den ju först, bara att jag inte riktigt fattade vad det var! ;-)

Men jag erkänner, Kniven vann. Det fanns tusen andra grejer som jag lika gärna kunde tagit för flipperdelar :-)

967
Flippersnack / Swann Pinball Project
« skrivet: december 06, 2004, 21:01:20 »
Tyckte också att det där liknade en flipper, men det såg lite skumt ut eftersom axeln verkade gå utanpå på något sätt.
Rätt svårt att se något på den där stökiga bilden.

Skulle gärna tjuvkika, men det går ju inte etersom jag inte är medlem i STPB! Frustrerande! :-D

968
Flippersnack / Swann Pinball Project
« skrivet: december 06, 2004, 16:58:07 »
Sånt här kan göra mig tokig!
Kan vi inte säga att det är sladdarna, så jag kan göra något mer givande istället? :-P

969
Flippersnack / Swann Pinball Project
« skrivet: december 06, 2004, 16:07:13 »
Noterar att de senaste nyheterna inte kommer upp på nya swannpinball.se, däremot finns de ju på tpod.org...
Någon miss här eller?

Annars tycker jag den nya sidan är snygg och trevlig!

970
Övrigt / Porta PinMAME
« skrivet: december 06, 2004, 13:39:17 »
Är minst sagt sugen på att kunna köra PinMAME på Mac... Även om inte Visual Pinball har öppen källkod finns det ju mycket trevligt man kan göra med bara PinMAME.

Som jag försått ska man kunna porta program från Windows till Linux genom att använda WINE. Till Mac finns Darwine, som visserligen är under utveckling, men enligt vad jag förstått ska funka på samma sätt. Hur svårt är det att göra en sådan sak, och hur går det till?

Bör kanske tillägga att jag aldrig pysslat med prgrammering eller kompilering och sådant. Är det ingenting man bör ge sig in på, eller skulle en nybörjare som jag kunna göra det?

Någon Linux-användare som vet?

971
Flippersnack / Kan man bli lycklig för 5000 spänn?
« skrivet: december 04, 2004, 18:31:11 »
Jag menade nog att jag skulle ha behållt TS och sålt TOM...
Är inte direkt överförtjust i Popadiuk-spel, även om TOM väl är hans bästa. Samtidigt är TS ett av de spel jag just nu överväger att skaffa in.

Fast när du nu säger det hade jag säkert inte kunnat hålla mig, utan behållit båda :-)
Har alltid svårt att göra mig av med saker, speciellt om jag lagt ner en massa jobb på det.

972
Flippersnack / Kan man bli lycklig för 5000 spänn?
« skrivet: december 03, 2004, 20:17:30 »
Den populäritet (åtminstone om man köper av utsällare) som har betydelse är främst populäriteten bland "vanligt folk". Detta innebär att många spel som är populära bland folk här på forumet kan gå billigt, och tvärtom (JY är tyvärr ett bra exempel på det sistnämnda).

Men visst kan man få många fina spel för under 5000. Men det beror så klart på vad man vill ha. Viktigt att tänka på att många pre-DMD-spel som är bättre än en del 90-talare.
Med andra ord: snöa inte in på DMD-spel (åtminstone inte om du har begränsad budget).

icemans affär är helt klart ett fynd, även om jag nog skulle ha behållit TS istället ;-)

973
Flippersnack / Senaste ryktena på R.G.P
« skrivet: december 03, 2004, 15:13:56 »
Om det ska öreställa en translite är det lite tvivelaktigt...
Samma bild kommer nämligen upp rätt snabbt om man gör en bildsökning på "sopranos" på Google... här till exempel.

Fast det kan ju vara så att de bara la in en Sopranos-bild för att illustrera...

974
Flippersnack / Eskilstuna kuriren
« skrivet: december 01, 2004, 10:09:06 »
Det är verkligen så deprimerande. :-(
Inte bara för att det är dåligt för flipperspelen, utan också för att det visar hur fel svenska myndigheter satsar.

Istället för att ge sig på verkliga problem gör man något som är relativt enkelt. Som kanske skulle funkat för 30-40 år sedan...

Citera
Problemet är nog det att många beslutsfattare lever kvar med den bilden av flipper som kanske fanns på 50-60 (70?) talen då det ju mer förknippades med ungdomsrevolt, rebelliv och rock n'roll.

Så är jag också övertygad om att det är, varför jag också håller med LDK om följande:

Citera
Ja, detta visar väl att vi borde bjuda in politiker och Lotteriinspektionen till ett flipper-event. Dags att visa vad flipperspel verkligen är för ngt... (alltså INTE en automat där man lägger i en femma å får en haschpipa...)

Frågan är väl bara om de skulle våga komma...
De verkar ju vara helt livrädda för flipperspel!

975
Köpes / K: Safe Cracker
« skrivet: november 29, 2004, 22:02:33 »
Finns ett på Blocket

Sidor: 1 ... 63 64 65 66 67 ... 101