Med vetskap om att folk kommer att söla ner med en massa dumheter och kalla varandra nedsättande namn, så tar jag ändå risken att lyfta ut en fråga i "det öppna".
Slutspelet i classic var förra året lite snålt, med bara 32 platser på lite drygt 150 tävlande.
Rimligen blir antalet tävlande någonstans i närheten i år, och då passar 48 ganska bra just i mängden slutspelsplatser.
När man tittar på de faktorer vi har att spela med, så märker man strax att man måste välja en av många lite halvtaskiga lösningar:
Tid: Slutspelet ska vara klart i rimlig tid, dvs runt kl 16-17
Plats: Vi har bara åtta spel igång, alltså bara åtta samtidiga matcher, alltså 16,24 eller 32 spelare igång samtidigt.
Jag har skissat på ett förslag, som lider av att det är oerhört mycket värt att kvala bra, eftersom spelare 1-8 går in först i den femte omgången och har två matcher till final. Spelare 33 måste vinna sex matcher för att nå finalen.
Positivt med detta system är att det hela tiden är tvåspelarmatcher, vilket brukar spara tid, särskilt när vi har två andra slutspel som pågår.
Jag har också skissat på system där man lägger in tre- eller fyrspelarmatcher tidigt i slutspelet, och eliminerar löst, hårt eller stenhårt.
Det positiva här är att det inte blir lika mycket gräddfilande, men å andra sidan kostar det i tid då man ska få tag i alla som ska spela i en match (någon är säkerligen också inblandad i ett annat slutspel), samt att det kanske gör att bara en av tre eller en av fyra går vidare.
Hur göra? Vad är viktigt och vad ska prioriteras?
Jag läser gärna tankar och teorier kring detta här i tråden.