Logga in
Registrera
Menu
Startsida
Forum
Hjälp
Sök
Tags
Kalender
Frispel
sedan 2001
Svenska flippersällskapet
»
Forum
»
Tävlingar
»
Ej lämpliga två spelare maskiner.
Ej lämpliga två spelare maskiner.
S P
·
21 ·
5721
« föregående
nästa »
Skriv ut
Sidor:
1
2
S P
Sr. Member
Antal inlägg:
332
Stad: STOCKHOLM
Ej lämpliga två spelare maskiner.
skrivet:
september 01, 2006, 06:54:32
Det finns många flipper som inte ger helt samma förutsättningar när man spelar två eller fler spelare.
Tänkte att det vore bra att ha en lista på dessa då man kan ha listan i åtanke när man väljer spel inför ett slutspel eller liknande.
Indiana Jones (ingen ballsave om någon har lockat innan)
No Good Goofers (Förlust av skillshot och ballsave + att kulan hamnar läskigt i bumprarna om spelaren innan har lockat
Twiligt Zone (Förlust av skillshot, Powerballen.)
White Water (Spelare kan bli av med lockar, om någon lockat innan så får man en otrevlig kickout istället för få skjuta upp kulan få ett skott med överflippern)
Scared Stiff (Förlust av skillshot om spelaren innan har lockat en kula)
The Addams Family (Förlust av skillshot om spelaren innan har lockat en kula)
Theatre of Magic (Förlust av skillshot om spelaren innan har lockat en kula, man måste locka om kulor om någon anna spelare hämtat ut sin multiboll)
Fyll gärna på med fler spel.
MCR
Hero Member
Antal inlägg:
2228
Stad: Stockholm
Ej lämpliga två spelare maskiner.
Svar #1 skrivet:
september 01, 2006, 09:51:51
På Funhouse förlorar man sina lockar om den andre spelaren plockar ut multiboll.
På SWE1 (vilket väl-Gud förbjude-ändå inte ska vara med i tävlingen?) snor man också varandras lockar. Och kopparna kallas inte "the unlockables" för inte...
Och sådana spel där man snor (och nollställer) varandras jackpotvärde (oftast äldre spel som Taxi, Jokerz osv) kan man ju inte ha med.
På TZ kan man väl plocka bort keramikkulan och ställa in spelet på att var tredje gumball ger en powerball (fast med vanlig kula då)?
«
Senast ändrad: september 01, 2006, 09:52:14 av MCR
»
callebe
Sr. Member
Antal inlägg:
316
Stad: Göteborg
Ej lämpliga två spelare maskiner.
Svar #2 skrivet:
september 01, 2006, 10:38:55
Har väl som vanligt helt fel, men förlorar man inte sina lockar om nån annan plockar ut multin på TSPP?
Pal
Hero Member
Antal inlägg:
1762
I speak TCP/IP
Stad: Stockholm
Ej lämpliga två spelare maskiner.
Svar #3 skrivet:
september 01, 2006, 12:03:47
Ja, på TZ kan man ställa om och plocka bort gummiballen, men man kan inte hindra kick-outen.
White Water ger väl ingen otrevlig kick-out? Den kick-outas ju på samma ställe som man plungar upp den.
På Apollo 13 behöver BLASTOFF nollställas mellan varje spel (speciellt eftersom 13-bollarsmultin är det mest poänggivande på hela spelet).
Svante
Hero Member
Antal inlägg:
2389
Stad: Bromma
Ej lämpliga två spelare maskiner.
Svar #4 skrivet:
september 01, 2006, 12:54:18
Callebe: ja, du har fel. I TM så måste man locka sina egna kulor och du får din multiboll efter 3 lockar oavsett om dom ligger fysiskt i soffan eller inte :-)
GUD
Sr. Member
Antal inlägg:
467
Stad: Göteborg
Ej lämpliga två spelare maskiner.
Svar #5 skrivet:
september 01, 2006, 13:15:58
Har väl också som vanligt helt fel, men på Cirqus Voltaire så kan man väl förlora möjligheten att få skjuta upp kulan själv och göra skillshot beroende på om annan spelare låst kulor?
MCR
Hero Member
Antal inlägg:
2228
Stad: Stockholm
Ej lämpliga två spelare maskiner.
Svar #6 skrivet:
september 01, 2006, 13:28:34
GUD: Lite fel har du. Alla bollar man lockar på CV trillar ut igen så att säga (ofta i höger slingshot med påföljande kaos som resultat), just för att det ska bli rättvist.
Det ligger alltså inte kvar några bollar att knycka, och ingen spelare får köra skillshot efter lock i TM.
«
Senast ändrad: september 01, 2006, 13:29:09 av MCR
»
callebe
Sr. Member
Antal inlägg:
316
Stad: Göteborg
Ej lämpliga två spelare maskiner.
Svar #7 skrivet:
september 01, 2006, 13:33:56
Gäller det även Juggler lock?
Svante
Hero Member
Antal inlägg:
2389
Stad: Bromma
Ej lämpliga två spelare maskiner.
Svar #8 skrivet:
september 01, 2006, 13:54:21
Japp, även juggler. Och om ramplockarna: är det inte normalt en kort ball-save där?
Pal
Hero Member
Antal inlägg:
1762
I speak TCP/IP
Stad: Stockholm
Ej lämpliga två spelare maskiner.
Svar #9 skrivet:
september 01, 2006, 14:08:32
Ledordet är "kort".
LDK
Hero Member
Antal inlägg:
2266
Stad: Uppsala
Ej lämpliga två spelare maskiner.
Svar #10 skrivet:
september 01, 2006, 16:54:27
Bra med en sådan här lista.
Kan väl lägga till:
TOTAN (Missat skill shot och potentiellt farlig kickout om locken är full. Vet inte hur det var med stulna lockar under TM.)
The Shadow (Missat skill shot och potentiellt farlig kickout om locken är full. Stulna lockar leder till svårare start av multibollen, eftersom en eller två kulor kickas ut från bolltråget istället för att rullas ned snällt till övre flippern för jackpotskott.)
World Cup Soccer (?? Vet inte hur det funkar i TM, men det är en het kandidat till att vara ett problemspel.)
Roadshow (Kan ej spelet i TM men det är en het kandidat väl?)
Flera misstänkta som jag inte kan komma ihåg hur det funkar med tournament settings:
FT?
T3?
HSII?
Dr Who?
Corvette?
I500?
JM?
Monopoly?
WWind?
Slutligen vill jag bara säga att jag tycker det vore ganska petigt att stirra sig blind på att ALLA spel i ett slutspel ska vara fria från den här problematiken. Det kan kanske vara en god tumregel att försöka se till att kanske max en tredjedel av slutspelspelen har den här typen av "problem".
Om vi ska utesluta alla dessa spel kommer vi bara få spela slutspel på AFM, MM, DM, MB, CFTBL och några få spel till...
(Speciellt när man även vill utesluta spel som JY, WD, NF m.fl för andra typer av problem i turneringssituationer.)
MCR
Hero Member
Antal inlägg:
2228
Stad: Stockholm
Ej lämpliga två spelare maskiner.
Svar #11 skrivet:
september 01, 2006, 17:49:27
Man kan konstatera att speltillverkarna, trots den flitigt använda devisen "it´s more fun to compete!", inte bekymrat sig särskilt mycket om att också göra spelen rättvisa och anpassade för tävlingsändamål.
Svante
Hero Member
Antal inlägg:
2389
Stad: Bromma
Ej lämpliga två spelare maskiner.
Svar #12 skrivet:
september 01, 2006, 18:27:21
LDK: på WCS så funkar det så här: har du lockat 1 kula, men inte startat multin och en annan spelare tömmer locken så kommer både locken OCH multibollsstart (final draw) att vara tända på din nästa kula. Tar du då final draw innan du har lockat om en kula så får du bara en 2-bollarsmulti.
Egentligen kan man väl säga att alla spel som bara har manuell plunger och därmed kräver att kulorna fysiskt lockas har det problemet och det ligger väl så att säga i spelens konstruktion...
callebe
Sr. Member
Antal inlägg:
316
Stad: Göteborg
Ej lämpliga två spelare maskiner.
Svar #13 skrivet:
september 02, 2006, 00:28:32
Sen kan man ju ha den ståndpunkten att precis som det är en del i strategin i tex schack att veta hur ens förutsättningar varierar med motspelare, så är det även i flipper. Det är en del av att vara flipperspelare att kunna regler och att kunna spela så bra som möjligt givet de förutsättningar som ges en. Flipper är och kommer aldrig vara ett helt rättvist spel, vilket naturligtvis är tjusningen med det.
Och nej, detta säger jag inte bara för att folk kommer klaga på mig om något spel inte är helt rättvist. Detta tyckte jag redan förr. När det var bättre. ;-)
Svante
Hero Member
Antal inlägg:
2389
Stad: Bromma
Ej lämpliga två spelare maskiner.
Svar #14 skrivet:
september 02, 2006, 03:23:21
Jag håller med dig callebe! Vet man att lockarna i TSm WCS, TOM med fler funkar så, så får man ta det till sin strategi att försöka plocka ut multibollarna så fort man har lockat 1 kula istället för att som på t.ex AFM jobba vidare mot TA och ta vanliga multin lite senare...
Skriv ut
Sidor:
1
2
Tags:
Svenska flippersällskapet
»
Forum
»
Tävlingar
»
Ej lämpliga två spelare maskiner.
Search
Användarnamn
Lösenord
Förbli inloggad för alltid
Glömt bort ditt lösenord?