20 man på två spel låter väldigt mycket, men det beror ju på man är van vid och hur övriga arrangemang ser ut också.
Om man har mycket annat trevligt som händer så kan ett lättsamt sätt ju vara att helt enkelt nolla highscorelistorna och sen gäller det att placera sig så bra som möjligt. Om det inte är så mycket 'flipperproffs' så kan man ju låta alla spela så många försök de vill, eller säga att den som har mindre antal försök hittills har företräde framför den som har fler. Folk kommer säkert spela upp till fyra st på en gång också, och då blir det fyra st per maskin som blir 'underhållna' jämfört med två per maskin vid traditionella 'matcher'. Kräver också minimal domartjänstgöring.
Man kan dela in i tvåmannalag och köra någon turnering fast i parflipperform - två fördelar när man har hög spelare/spel-kvot: två spelar på en gång, och spelandet går fortare.
Den umgängesform som sväljer flest spelare per maskin är dock helt klart rundflipper, kan vara en trevlig och mindre seriös avslutning på tillställningen. Finns kanske bättre regler nånstans här på forumet, men det är ungefär som rundpingis fast flipper. Här är mina regelförslag... Spelarna står på rad, en spelare spelar, så fort den spelaren gjort ett 'skott' så skall nästa spelare i raden ta över och tidigare spelaren ställer sig sist i kön. Om man tappar en kula så får man en prick, efter tre prickar åker man ut, sist kvar vinner. Som 'skott' räknas: ramper (*klarade*), hål, scopes - allt där kulan 'fastnar' en stund eller kommer tillbaks på ett kontrollerat sätt. Kulor missade under ball save räknas inte som prick, vid extraboll får spelaren som tog den dra av en prick. Multiboll spelas som så att man byter spelare vid varje gjort skott (mycket byten blir det) som vanligt, men inga prickar delas ut så länge det inte är en 'end-of-ball' kula som rinner.
Rundflipper kan även spelas i en parflippervariant där man först står vid ena flippern, sen byter till andra flippern (med ny spelare i paret) och sen går tillbaks till kön, vid missad kula så får bägge spelarna prick. Evil, och väldigt oseriöst.
För att köra vanliga turneringsformer utan dödtid så bör man väl helst ha 1 spel per två spelare iaf, eller per fyra spelare om man kör som parflipper som sagt.
Enhands som nämnts ovan är ett bra sätt att korta speltider om man har duktiga spelare, kan bli lite överdjävulskt för de som inte lirar så mkt.
Bäst på minuten eller, nå till ett visst score på kortast tid ger snabb tävling men är kanske inte så himla roligt och kräver en dedikerad domarinsats. För att göra det lite lättare för domaren kan man köra snabbast-till-visst-score på en maskin där man kan låsa frispelsscore på låg nivå och som har knack, lättare att tajma för domaren då.