Måste först passa på att tacka för en jätte bra arrangerad tävling!
Kval-omgången var överlägset bäst jämfört med tidigare år! Att vi fick två spel på varje kvalspel är verkligen ett lyft som heter duga.
Man hann känna på spelet 3 kulor, och hade sedan ingen större ursäkt att man kokade sig en andra gång också. (annat än mycket otur med outlanes eller att man helt enkelt inte var bra på spelet)
Att vi sedan hade tid att träna på spelen lite grann före varje grupp-skifte var också ett lyft. Detta kan man dock inte kräva ifall det blir fler anmälningar tills nästa år. Då lär man få pressa ihop tidschemat lite och skippa övningsspel mellan grupperna helt och hållet.
Min personliga tanke om poängskalan i kvalspelet är att det inte skall vara så stor skillnad på första och andra plats. Utjämna detta till åtminstone 100, 90 poäng. Att förlora ett kval spel med 10.000 ynka poäng skall inte medföra att man får 75 istället för 100 poäng.
Finalspelet har jag däremot lite kommentarer till. Det finns alltid tid att köra dubbel eleminiering med en förlorar sida (ifall alla spelen fungerar efter 16-dels finalen)
Ifall man kommer trea eller fyra i sin grupp, flyttas man till en ny grupp och möter trean och fyran i en annan grupp.
Ifall man även förlorar även i looser-gruppen så är man ute ur tävlingen.
Den som vinner i looser gruppen går vidare och spelar med vinnarna i vinnar-gruppen bredvid.
Den person som vinner looser gruppen har då en chans att gå till final ifall han även vinner över de som kvalat in till finalen. Detta tar i princip INGEN extra tid jämfört med direkt utslagning.
En annan tanke som jag just kom på är följande.
Extended Player Scoring(tm) kan vi kalla regeln för...
16-delsfinalen spelas i grupper om fyra som vanligt.
Den som har sämst poäng i gruppen, erbjuds att spela om sitt spel och höja sin 0'a till en 1'a, 2'a eller 4'a poängare.
3'an i gruppen har sedan chans att höja sin 1-poängare genom att köra en gång till.
2'an i gruppen har sedan chans att höja sin 2-poängare i gruppen.
Ifall ingen går om 1'an så behöver han inte spela om eftersom han redan har 4'a poäng.
Om 1'an verkligen var överlägsen med X Miljarder på Guns and Roses och konstant spelar sådana omgångar så tjänar man mycket tid här på att inte låta honom spela om.
På detta sätt så får man åtminstone en chans extra efter att man olyckligt presterat dåligt på ett spel. Vinnaren på spelet får dessutom en liten fördel med att veta vad för poäng som gäller för att behålla sin 4-poängare från den första 4-spelar omgången (ifall någon gått förbi honom).
Är det någon som fattar mina virriga ideer?
Att spela dubbla omgångar på varje spel hela tiden är tidskrävande ifall man har bra spelare i grupperna tar i princip dubbelt så lång tid, men jag anser att man måste ge möjligheten att få spela om ifall man har den där extremt dåliga omgången med 3 snabba drains. Därför poppade denna EPS(tm) ideen upp.
Jag vet inte hur mycket tid det var mellan 16-dels finalen och 8-delsfinalen etc, men det kändes som det borde kunna fungera med fler omgångar. Ifall man inte hinner köra EPS(tm) på tre olika spel, så kunde man minska det till två spel + EPS.
Jag kommer givetvis ställa upp nästa år igen oberoende av reglerna och jag hoppas att alla hade lika trevligt som jag hade! Det är svårt att få tag på så många duktiga funktionärer och domare som ni lyckats med, och jag skulle tro att de flesta gärna vill delta i tävlingen också. Jag anser att det är en självklarhet att det inte skall vara ett hinder för funktionärer och domare att vara med i tävligen (bara reglerna är uppsatta i förväg och de inte ändras under tiden...
Om så är fallet kan jag gärna hjälpa till tills nästa år ifall ni skulle behöva.
/Christian Magnusson