Logga in
Registrera
Menu
Startsida
Forum
Hjälp
Sök
Tags
Kalender
Frispel
sedan 2001
Svenska flippersällskapet
»
Forum
»
Tävlingar
»
PAPA 11
PAPA 11
Pal
·
16 ·
3709
« föregående
nästa »
Skriv ut
Sidor:
1
2
Pal
Hero Member
Antal inlägg:
1762
I speak TCP/IP
Stad: Stockholm
PAPA 11
skrivet:
juni 23, 2008, 14:26:28
Världsmästerskapen duggar tätt i år! Vilka ska dit i år? Mina planer är att åka tidigast den 11/8 (av fotbollstekniska skäl, AIK lirar på söndagen), och att åka med Sky Team (av miles-tekniska skäl, tänkte gratisåka till Mali i vinter).
Jag har två alternativ:
1. Continental direkt till Pittsburgh 13/8 och hem 18/8.
2. NWA till Boston den 11/8, till Pittsburgh efter ett par dagar, hem den 18/8.
Det känns fånigt att åka till USA en gång om året, och varje gång turista i Scotts Township.
New York och Philly har jag redan klippt, så Boston i år och Washington nästa år? Bowen bor utanför Boston.
Jag kollar lite flighter och återkommer.
LDK
Hero Member
Antal inlägg:
2266
Stad: Uppsala
PAPA 11
Svar #1 skrivet:
augusti 04, 2008, 00:43:31
Så vilka blir det nu då?
Uppsala bjuder på RIK, PJS och undertecknad.
Stockholm tror jag JOE, MCR och PAL är givna. Kanske IFK och APB också?
Några fler?
Såg för övrigt att kvalet kortats ned ngt iom att man inte kan kvala på söndag fm. I gengäld ska det bli lite mer tidsoptimalt för slutspelet på söndagen. Ska bli ruggigt kul att återigen få träda in i flippertemplet i Carnegie.
Svante
Hero Member
Antal inlägg:
2389
Stad: Bromma
PAPA 11
Svar #2 skrivet:
augusti 04, 2008, 00:56:32
Nån jävel kallad SVE är tydligen anmäld. Hörde att jänkarna sa "who the fuck is Svante Ericsson" när dom såg hans namn på listan...
LDK
Hero Member
Antal inlägg:
2266
Stad: Uppsala
PAPA 11
Svar #3 skrivet:
augusti 06, 2008, 01:23:08
Hehe. Vi får väl hämnas genom att köra "Who the fuck is <insert well-known american player>?" :-D
REC
Sr. Member
Antal inlägg:
407
Stad: enskede
PAPA 11
Svar #4 skrivet:
augusti 06, 2008, 11:47:15
...eller T-shirts med "What the fuck is PAPA?"
Avliva myten om att flerspelarmatcher är en bra tävlingsform
mr mic
Hero Member
Antal inlägg:
1867
Stad: lidköping
PAPA 11
Svar #5 skrivet:
augusti 14, 2008, 23:33:22
Nu rullar lite scorer in:-)
PAPA
Hejja svenskarna:-D
Svante
Hero Member
Antal inlägg:
2389
Stad: Bromma
PAPA 11
Svar #6 skrivet:
augusti 18, 2008, 19:08:01
Mats & Jorian gick vidare från kvalet men åkte ut i kvartsfinalen. Vann gjorde Keith Elwin i en riktigt brutal finalrysare före Bowen & Lyman med Josh Sharpe som fyra. Inte direkt några överraskningar utan dom vanliga elefanterna som dansade.
LDK
Hero Member
Antal inlägg:
2266
Stad: Uppsala
PAPA 11
Svar #7 skrivet:
augusti 26, 2008, 18:29:52
Ja, det var en bra final.
Kan ju skriva en kort berättelse om hur det var att spela i A-divisionen för första gången. Jag har ju i många år suttit å kikat på live-uppdateringarna från PAPA-kvalet och tyckt att nog fasen ska man väl kunna göra hyfsat ifrån sig i även i A. För att kvalificera sig behöver man i regel snitta ca 35:e-plats på sina fem kvalspel. Scorerna för 35:e plats ser inte helt omöjliga ut...
Nog hade jag hört att spelen var ganska evil inställda. Men jag trodde nog att det mer påverkade hur höga de högsta scorerna kunde bli och inte så mycket hur man kunde uppnå "mellanbra scorer" (som exempelvis att snitta 35:e-platser). Det blev man dock snabbt varse...
Mitt första entry var Pinball Magic, DM, CFTBL, Getaway och Congo.
PM var ruskigt snabbt, höger outlanestolpe var bortplockad (vilket ger ett härligt gap), reglerna var inställda på Hard (skulle jag gissa) vilket gör att exempelvis lockarna måste tändas på det jobbiga sättet. Ingen enkel multiboll där inte...
DM var hade röda flippergummin, elakaste outlaneinställningen, brannt lutning, svår mittramp och allmänt oskönt. Märkte inget med reglerna dock.
CFTBL var det mest normala spelet i A. Fast CFTBL är ju alltid CFTBL. Brett mellan flipprarna och snabbt och läskigt.
Getaway hade röda flippergummin och var hyfsat snabbt. Ganska tiltkänsligt, men i övrigt relativt snällt (men för min del var de röda gummina ett stort hinder för att kunna spela riktigt bra).
Congo var nog helt okej. Outlanestolpe bortplockad, brannt lutning, snabbt och säkert en massa annat också...ingen favvo i vanliga fall å inte nu heller.
Så efter min första (något sunkiga entry) var slutsatsen: Svårt, men inte överjävligt.
Andra entryt kom det några tuffare nötter:
DH hade röda gummin, snabb och brannt spelplan, riktigt svår sidoramp, maxade outlanes och kulan betedde sig underligt (skruvade kraftigt).
POTC var sjukt snabbt och brannt. En miss på Tortuga var 90% sannolikhet för rinn. Outlanes maxade (bortplockad stolpe?). Att hålla kulan vid liv var en ständig kamp utan avslappning.
WCS visade sig ha blixtflipprar(!!) med röda gummin, hade hard settings och var brannt, studsigt och snabbt. Svårt att anpassa sitt spel till detta.
WOF är ju evil i vanliga fall, men detta var ju rent ut sagt löjligt svårt...zzznabbt.
Tommy var faktiskt ganska snällt och hanterbart, men hade såklart maxade outlanes.
Mer senare...
INK
Donator Silver
Hero Member
Antal inlägg:
12284
Stad: Borås
PAPA 11
Svar #8 skrivet:
augusti 26, 2008, 18:54:10
Hmm, låter som de lånat spelen från BPO. :-D
https://pinside.com/pinball/community/pinsiders/INK/collection
MCR
Hero Member
Antal inlägg:
2228
Stad: Stockholm
PAPA 11
Svar #9 skrivet:
augusti 27, 2008, 01:36:36
Spelen är mycket riktigt ganska knepiga där.
Det svåraste tycker jag är att hålla ihop entryt och inte klappa ihop på något (eller max ett) spel. En eller två bra/ok scorer i ett entry kan alla få, men fyra eller fem är SVÅRT med dessa inställningar.
Kanske ska man göra som segraren Elwin. Han har cirkus 10 lir hemma, samtliga så galet svårt inställda så att han tycker att PAPA-spelen känns snälla.
«
Senast ändrad: augusti 27, 2008, 01:59:52 av MCR
»
LDK
Hero Member
Antal inlägg:
2266
Stad: Uppsala
PAPA 11
Svar #10 skrivet:
augusti 27, 2008, 01:51:20
forts...
Det jag nu har insett är att de scorer man ser på PAPA-sidan, som inte alls verkar omöjliga att få i ett entry, de är i själva verket inte speciellt enkla att uppnå för oss vanliga dödliga.
35:e plats i snitt på alla fem spelen hade räckt för att kvala in. Om vi då kollar vad score 35 var för alla spelen så ser vi:
PM...121M
DH...505M
Getaway...329M
CFTBL...350M
DM...617M
Congo...1,4Mdr
POTC...27,8M
Tommy...330M
WCS...376M
WOF...10,7M
Scorerna för PM, DH, DM, POTC(?), WCS och WOF ser ju inte så blodiga ut men var långt ifrån självklara att uppnå... Att då lyckas kombinera dessa scorer under ett å samma 5-spelsentry blir då ganska trixigt. För oss vanliga dödliga i alla fall. :-D:-D
En intressant jämförelse är ju WCS som var med i alla tre divisionerna. C hade förmodligen ett standard WCS med svarta flippergummin osv. B tror jag hade röda flippergummin och Hard settings. Och A hade det lilla monstret jag beskrev här ovanför i tråden.
Högsta score
A 3,3mdr
B 1,4mdr
C 2,2mdr
10:e score
A 801M
B 863M
C 698M
35:e score
A 376M
B 598M
C 521M
Antal reggade omgångar
A 126st
B 237st
C 230st
Svårt förstås att jämföra när antalet försök skiljer sig åt såpass (och i A kan man anta att många fler voidar dåliga scorer än i exempelvis C). Men det ger ändå en bild av att spelens svårighetsgrad tydligt skiljer sig åt mellan de olika divisionerna, givet att vi vet att toppspelare som Jorian och Mats (samt deras amerikanska gelikar) lirar i A. Om spelen hade varit likvärdiga i svårighetsgrad kunde vi väntat oss en betydligt större skillnad i scorer mellan exempelvis A- och C-scorerna.
Så är det då roligt att spela när spelen är så luriga? Är det något vi ska testa i våra svenska tävlingar? (BPO kanske då? :-) )
På ett sätt är det roligt och utmanande, men samtidigt blir det ju lite väl tufft för majoriteten i tävlingarna. Man kan säkert lära sig en del genom att spela såpass svåra spel, men jag föredrar nog ändå att de flesta tävlingar har spel som spelas som vi är vana vid. :-) Men jag tror nog att Uppsalas månadsbatalj ska få sig en dos av PAPA-inställningar någon gång i höst...hehe.:-):-)
INK
Donator Silver
Hero Member
Antal inlägg:
12284
Stad: Borås
PAPA 11
Svar #11 skrivet:
augusti 27, 2008, 04:42:13
Fast WCS ska ha röda/vita gummin i originalutförande. :-P
Men nej, BPO - som är en bra blandning av proffs och amatörer - blir inte mycket svårare än normalt. Factory på alla spel samt trivsam lutning. Det enda som är ändrat är outlanes - maximerade eller borttagna helt. Förutom på något spel där kulan gärna "kryper upp och ut" om man har nedre stolpen i botten. Tilten är däremot lite mer uppskruvad än på hemmaspelen, men inte så det blir knapptryckningstilt förstås. Detta innebär förstås att det blir en och annan längre omgång, men jag anser att det kompenseras av bollätaroutlanes vid det slaskande som vi glada amatörer oftast tillämpar när nerverna inte håller ihop (läs: tävlingar).
Just det - eventuell puts gör förstås spel som TS och liknande otäckt snabba vid ihärdigt loopande, men det är väl nerslitet tills ni utsocknes behagar dyka upp på lördagen.
Såvida jag inte går upp tidigt och putsar om alla spel på morgonen. :-D
https://pinside.com/pinball/community/pinsiders/INK/collection
Pal
Hero Member
Antal inlägg:
1762
I speak TCP/IP
Stad: Stockholm
PAPA 11
Svar #12 skrivet:
augusti 27, 2008, 11:16:54
Jag vill absolut inte ha PAPA-bastardiserade spel i onödan. Jag förstår varför Kevin gör som han gör, och på SO bastardiserar vi ju också spelen av samma anledning: Tidsaspekten. Men när man har bastardiserat spelet tillräckligt mycket för att den beräknade tidsåtgången ska vara nere på okej nivåer, så räcker det så.
Spel är kul att spela när man kan välja olika strategier och ge sig på olika skott (eller bara tjata vänster loop för den delen), men spel är inte kul att spela när man hela tiden får ägna all kraft åt att överleva. Alltså bör man ställa in spelen så att man kan _spela_ spelet så mycket som möjligt, men utan att tidsåtgången blir för stor.
För min egen del så får jag lätt ihop tre 70-poängare på PAPA, men den där fjärde (som räcker även om man nollar det femte spelet) lyser hånfullt med sin frånvaro. Riktigt irriterande blir det när man väljer fem spel, får tre 70-poängare och två nollor, köper ett likadant entry till och då får tre 70-poängare igen, nu inkluderande de två nollorna, samtidigt som två av de tidigare 70-taggarna nu inkasserar nollor. GAH!
«
Senast ändrad: augusti 27, 2008, 11:18:53 av Pal
»
BUD
Administrator
Hero Member
Antal inlägg:
1416
Stad: Göteborg
PAPA 11
Svar #13 skrivet:
augusti 27, 2008, 12:22:34
Istället för att bastardisera (intressant ord) spelet så skulle man ju i någon tävling kunna köra med så mycket Hard settings som man kan få spelet att acceptera? Har inte stenkoll på vad det innebär, men jag antar att det behövs fler träffar för att tända lock osv etc.
I så fall får man ju ett "regelmässigt" svårare spel, fast med normal teknisk svårighet.
Lyckan är en tänd modelampa.
Pal
Hero Member
Antal inlägg:
1762
I speak TCP/IP
Stad: Stockholm
PAPA 11
Svar #14 skrivet:
augusti 27, 2008, 13:36:54
I "bastardiser" så ingår (extra) hard setting i samtliga fall (PAPA) eller på vissa spel (SO).
Jag är dock lite ambivalent till hard settings, eftersom det förändrar reglerna (vilket innebär att en som sällan tävlar får en ganska stor nackdel, även om han kan de normala reglerna som sin egen flicka).
Skriv ut
Sidor:
1
2
Tags:
Svenska flippersällskapet
»
Forum
»
Tävlingar
»
PAPA 11
Search
Användarnamn
Lösenord
Förbli inloggad för alltid
Glömt bort ditt lösenord?