Frispel

sedan 2001

Regeldiskussion SM 2008.

JOE

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 398
    • Visa profil
  • Stad: Falun
En helt annan fråga:


Enligt reglementet får "Under spelets gång kulan inte ligga stilla på en flipper i mer än 15 sekunder."

Vad menas med stilla?
Är det tillåtet att använda sig av statusrapporten om det tar mer än 15 sekunder?

Det är en regel som ändå aldrig tillämpas strikt och därför borde tas bort.

Enda gången folk "maskar" är för att tajma ut modes vilket på vissa spel kan ta max 30 sekunder. (JD,TAF) På andra spel stannar timern efter 15-20 sekunder (RS,NF) och man är tvungen att få en switchträff för att timern ska fortsätta räkna ner.



Nästa regel som bör diskuteras är "Större fel: Kickout som går direkt (SDTM) mot drain och avslutad kula "

Har drabbats av detta flera gånger. Bland annat under classics-slutspelet i SO då Mata Hari från centerscoopet kickade ut både boll 1 och 2 mellan flipprarna för mig.
Mig veterligen har SO och SM main och classics samma reglemente. Trots detta fick jag ingen ny boll.

Det hände mig också på CV i finalen på BPO mot PAL där kickouten uppe till höger skickade bollen mellan flipprarna. Den gången brydde jag mig inte ens om att klaga.

Jag känner till att det har hänt flera andra utan att de fått kompensation.

PAPA har numera strukit regeln och exkluderar istället maskiner där detta inträffar ur tävlingen.

Poängen är att om regeln ska finnas kvar bör den tillämpas och annars strykas.
Om den ska finnas kvar kan det vara bra att fundera på om vittne krävs.
Om den inte ska vara kvar borde ju inte heller andra ovanligare och "mindre elaka" varianter på temat heller vara kvar. Några beskrivs nedan.



"Kulan faller av habitrail/ramp och rinner."

Händer ibland på TAF när kulan trillar av bearkick-rampen och kulan rinner i höger outlane. Ibland även på The Shadow i vännster rampen åt höger.

Bra regel som bör kvarstå tycker jag.

Jag skulle även gärna se ett tillägg som innefattar fall där slingshots orsakar en airboll så att kulan flyger över den andra slingshoten och ut landar i outlane. (Inte helt ovanligt på FG)



Vad gäller om bollen stannar på en outlanepost eller pinnen mellan flipprarna?

På Pinburgh 2003 la sig en boll på outlanestolpen på TOM (feta gummin) och då jag redan hade en varning ville jag inte riskera tilt. I det fallet la Kevin bollen i plunger lane.

På IFPA fastnade en boll på ett classicsspel på mittenpinnen. I det fallet bedömde Josh det som att kulan var slut men tog av glaset och la bollen i tråget så att jag slapp tilta bort min bonus.

Två vettiga bedömningar tycker jag.


Tidigare har man även kunnat få tillbaka bollar som fastnat på en "unlit-kickback" i vissa tävlingar men det verkar inte finnas med i SM-reglementet.

Håller med även på den punkten.




"Katastrofalt fel

Om spelet avbryts helt, mitt i spelandet, benämns det som ett Katastrofalt fel. Spelarna som påverkas får spela om hela spelomgången. Exempel på Katastrofala fel:

    * Spelet gör en omotiverad reset(omstart)
    * Tillfälligt strömavbrott
    * Nytt spel startas pga fel i hårdvaran eller mjukvaran"

Framgår inte riktigt beträffande katastrofala fel huruvida man får välja att behålla sin poäng eller spela om. Eller om alla som inte spelat sina 3 bollar får spela om och man använder sig av den högre poängen.

Nu senast på PAPA tog Kevin efter lång betänketid ett annat beslut när vi drabbades av en reset på TAF. Jag hade spelat 2 bollar och hade minst poäng. Spelare 2 på boll 2 hade någon miljon mer än mig och spelet resetade när han startade multiboll.
Beslutet blev då ny omgång där alla fick spela två bollar och jag bara en varpå poängen adderades.

Ett svårt beslut och han tog det antaglingen för att inte jag skulle få en större fördel än någon annan. Dock så var det Donovan som i slutändan fick störst nackdel, då han fick två rinnkulor och ingen multiboll.

Fel beslut den gången tycker jag. Hade det varit på ett spel som tex MB eller Dracula hade det varit omöjligt.


I SM senast blev jag rånad på WW där en boll från insanity falls rann direkt i vänster outlane. (Händer ibland på DW [ballsave] och DM också)

I det fallet fick jag en ny kula på ett nytt spel men eftersom det ansågs orättvist att jag skulle ha så lätt att få whirpoolchallenge igen så pillade domarna på en bumper så att "lite extraboll" blev nästa "award"

Bra beslut tycker jag. Lite känsla kan aldrig vara fel.

Vill minnas att det hände något i matchen mellan M S och MAG på WW i SM2007 och att det blev ett annat beslut den gången. Någon som kan uppfriska mitt minne?

Jag vill dock återkomma till mitt gamla klassiska förslag om att ställa in spelen på 4 bollar (sent) i slutspelet för att spelare som blivit av med en boll felaktigt ska kunna spela en ytterligare boll under samma föruttsättningar.
« Senast ändrad: oktober 31, 2008, 05:38:44 av JOE »
Född med tur.


GGG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 396
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Eftersom jag insett att jag är författaren till många av reglerna kan jag ju svara/kommentera. Jag skrev reglerna inför SM 2004 och använde mycket riktigt PAPAs regelblad som förlaga. Kanske ska tillägga att jag inte är involverad i årets SM och alltså inte har nån makt över gällande regler.

Kulan stilla på en flipper
Håller med JOE, eftersom regeln inte tillämpas strikt bör den tas bort. Alternativt ska man börja tillämpa regeln strikt, men det känns som en överdriven kontroll. För regeln talar att en spelare inte ska få _för_ lång tid på sig att lugna ner en tilt-pendel som han/hon själv satt i gungning. Nåt annat skäl att behålla den kan jag inte se.

Kickout SDTM
Jag vet att jag har dömt en extra kula i några fall för detta, tror det var på MB under SO 2005. Jag håller med JOE om att regeln bör vara kvar för andra orättvisa förluster av kulan, då känns det märkligt att ta bort den för kickout-SDTM. Att exkludera maskiner kan naturligtvis vara bra, men då måste det finnas belägg för att felet repeteras. Skulle man ta bort alla maskiner som beter sig orättvist blev det kanske inte så många kvar...

Kula som vilar på outlanepost/mittenpinne
Tack och lov har jag inte behövt döma ett sånt läge, men JOEs exempel tycker jag lät vettiga. Lite sunt förnuft och en vettig dialog med spelaren kan lösa de flesta tvister som inte är solklara i reglerna.

Fyra kulor per spel är ingen dum tanke. Dessutom blir det enklare att skriva upp poängen efter tre kulor om DMDn inte börjar rulla high score-listor. (Inte för att poängen har så stor betydelse i man-man-matcher, men det brukar väl bokföras?)
Gustav GillberG
+46 709826701


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Att man inte får hålla kulan för att timea ut modes är mest löjligt tycker jag. Lämpar sig modes för time out så ingår det i taktiken tycker jag och man kan väl fan inte stå och starta ett stoppur varje gång en spelare stoppar kulan. STRYK REGELN HELT tycker jag.

Grejen med kickout SDTM är brutalt svår. Finns vittne? KAN ett vittne avgöra om det är precis SDTM eller om den vore savebar med lite nudging/bättre slapsaveande? Spel som t.ex MB/AFM där man vet att en taskigt inställd kickout kan ställa till det ska självklart inte användas om det finns minsta tillstymmelse till SDTM-kickouter. Värre då på spel som SS/CV där kickouten inte sparkar kulan direkt mellan flipprarna utan via bumprar/targets och dylikt är fan omöjligt att bedöma.

Kula som ramlar av habitrail a la TAF: finns vittne ska det kompenseras tycker jag men det ska nog bara användas på spel där det är ett känt problem. Som exempel hade jag ett bra parti RFM för nån vecka sen och skulle precis starta attack mars, skjuter hopprampen, men den träffar plexiskivan och på nåt bizarrt sätt studsar den tillbaka ner och spikrakt i luften ut i vänster outlane. Där skulle jag inte begära en ny kula, trots att det inte är meningen att kulan ska bete sig så.
Slingshots som airballar kulor: hm, svårbedömt. Man kan ju hävda att hade du stött när kulan träffade slingshoten hade det inte hänt, eller hade du inte stött så... Jag tycker nog att det faller under flipperspelens oförutsägbarhet, men är det ett spelexemplar som beter sig så med regelbundenhet ska det så klart inte vara med alternativt justeras.

Bollar på pinnar: instämmer helt.

bollar på en "unlit-kickback": varför i hela friden skulle man få tillbaks dom? Kulan har ju de facto passerat outlaneswitchen och är att betrakta som död imo.


Extrabollar eller omspel vid katastrofalt fel: svårbedömt och måste tas från fall till fall och lite beroende av vilket spel det är. Som du säger om MB/Dracula kan man ju ha en synbart klar ledning men motståndaren har byggt upp för att kunna kalasa. Då är så klart en extra kula piss värd.

Insanity fall->outlane = extrakula. Icke aktiverad (tänd) kickback = extrakula. Tycker jag.

Spel inställda på 4 kulor: Bra förslag, bara alla är tokmedvetna om det. Kanske bara vid slutspel då matcherna är bättre övervakade än i ett rent kvalspel där det säkerligen kommer hända att nån mindre tävlingsvan råkar spela fjärde kulan av misstag.


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2225
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag kan också ge synpunkter mest för att jag har lugnt på jobbet.

-Kulan stilla på en flipper
En väldigt tandlös regel med oklart syfte. Antar att den tillkom för att förhindra spelfördröjning, men den är så lätt att kringgå genom att bara postpassa kulan var femtonde sekund att den känns helt meningslös.

-Kickout SDTM
Ett annat problem med denna regel, förknippat med vittnesproblematiken, är att spelaren (antar jag) ska bevisa, eller iaf med övertygande säkerhet kunna hävda,  att han inte på något sätt faktiskt kunnat snudda vid kulan, och därmed kanske kunnat rädda den. Inte alltid det lättaste.

Men ska regeln kunna tillämpas alls måste man väl vara konsekvent och fria (tilldöma extrabollar) snarare än att fälla.

-Kulan faller av habitrail/ramp och rinner
Inte så jättevanligt kanske, men irriterande när det händer. I Addamsfallet kan det ibland också vara rail->höger slingshout->vänster outlane/SDTM. Ska det då vara extraboll fast man haft en viss chans att rädda kulan? Jag tycker inte det.

Kulor som virvlar ut i outlane som det ganska ofta händer på WW bör vara solklar extraboll däremot.

-Slingshot över en annan slingshot och ut. Vete fasen, någonstans tycker jag nog att det är "the nature of pinball" (detta förhatliga uttryck), som inte bör rendera en extraboll.

-Bollen stannar på en outlanepost eller pinnen mellan flipprarna
Jag tycker också Kevins och Joshs domslut var vettiga. Om det inträffar under multiboll-ska man få spela vidare då? Ja tycker jag. Det känns undefär som att man har lyckats trappa en kula under en överflipper eller liknande.
Dvs inte ett otillbörligt gynnande fel.


Katastrofalt fel

Grundprincipen måste alltid vara att OM det blir omspel så kan ingen få lägre poäng än de hade när partiet avbröts (svårt vid reset dock).
I en flerspelarmatch är det nästan omöjligt att fatta ett beslut som inte missgynnar någon part. Man kan inte riktigt ta hänsyn till argument som "Jag var ju nära en multiboll!" eller "Men jag var ju nära finalen!"

JOEs gamla förslag med fyrbollars tycker jag fortfarande är mycket bra. Kan inte se någon direkt nackdel med det.
Det enda argument emot det jag har hört är att folk skulle råka spela den fjärde bollen av misstag. Men flipperspelare är inga puckon plus att i SM går man ju alltid minst två och två och kan hålla ordning på varandra.
« Senast ändrad: oktober 31, 2008, 12:37:17 av MCR »


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1470
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Det som hände i MS-MAG-matchen var att flipperknappen lossnade (vilket ledde till rinn) under MAGs sistakula, MS var färdigspelad. MS hade mest poäng, men MAG hade goda möjligheter att gå om.

Beslutet blev att MS poäng stod kvar, och MAG fick spela om hela crediten. MAG vann matchen.

Så vill jag minnas att det var.


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6213
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Det finns fler spel där kulan serveras från ramp ner i inlane för att direkt skruva sig ner i outlane.
Junk Yards vänstra ramp-inlane har det problemet, i alla fall vårat (LD:s) exemplar.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


bla

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 537
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
ungefär så ja Linus

Christian fick dock valet att välja ett nytt parti eller spela en plus-kula

valde ett nytt och gjorde uppenbarligen rätt val


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6213
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Instämmer med Jorian om 4 kulorsinställningen.
Det är ingen dum ide alls. varför inte ha det även i kvalet, om något skulle knasa.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1762
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Mina ören:

Idle-regeln: Ta bort.

Kickout SDTM: Behåll. Åtminstone om ramla-av-rampen behålls. Det är ju samma sak, så antingen bägge eller ingen. (Kickouten på SS, CV, BSD m fl är dock inte SDTM, så inga nya kulor på de spelen!)

Ramlar av ramp: Kompensation.

Slingshot - airball - outlane: Nature of pinball.

Stannar på outlanepost: Lägg den i plunger eller på höger flipper. Stöter man ned den i outlane får man skylla sig själv att man inte läst på reglerna.

Stannar på mittpinne: Död kula.

Unlit kickback: Död kula.

Lit kickback som aldrig slår till: Kompensation.

Katastrofalt fel: Jag tycker att Kevin gjorde fel, och hade nog dömt omspel i det läget (med högsta poängen som behållning).

Insanity falls - outlane (och motsv): Kompensation.

Fyra kulor per spel: Helt okej för mig, så länge man lyckas hindra folk från att spela den fjärde kulan.

Val mellan helt nytt spel eller extra kula: Ett bra domslut i många fall. Det ger en extra taktiskt gräddfil på moset (den du, DAH!).

Jag tänkte göra en översyn på SO-reglerna inför nästa år (de har varit i stort sett oförändrade sedan 2005), så det här en bra tråd.


CLA

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
  • Stad: Kungsbacka
Jag va ute för en annan sak sm07 classic. Jag mötte en bra spelare men jag vann 5 av 6 spel det sista gjorde han ett fantomresultat jag hamnade precis under tavlan han över gick vidare o sluta 2a. Ja jag kände mig lite snullen. Jag e medveten om reglerna
men låter lite väl konstikt justerng eftertanke av vissa regler e inte fel.


bla

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 537
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
CLA

Är väl medveten om den gången

Det blev lite knasigt med stegen 07
Har inget att skylla på mer än utbränd och sönderarbetad


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6213
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Det är bra med kompensation för när kulan felaktigt går ut från ramp eller kickout. Problemet är väl bara att det behövs något vittne till händelsen.
Nu känner vi ju till en del spel som har mer problem är andra spel, som t ex WW, JY, TAF, RFM AFM m.m.
Så man kanske ska se till att sådana spel får lite mer uppsikt av Scorekeepers under spel.

Ska man ha ett kompensationssystem, vilket jag tror att alla är överens om, så bör man ha ett sätt så att någon annan än spelaren kan verifiera att en kula felaktigt förlorades.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


CLA

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
  • Stad: Kungsbacka
Jag hoppas du (bla)inte tar det personligt de va inte menat. den disk. hadde vi dan efter  o e avslutad hoppas jag. va bara menat som ett inlägg ang. regler.
mvh.Christer


bla

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 537
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
CLA haha nej verkligen inte

Det var helt enkelt samma poängskala som i huvudtävlingen och alltså inte anpassad för så många som det blev, man lär sig av misstagen. Därför är stegen annorlunda nu i tex BPP


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Håller med Palle på nästan alla punkter.

Undantaget:

1) "Idle"-regeln
Jag står fortfarande för att jag tycker att en sådan regel är relevant i en tävling där man inte har obegränsat med tid (vilket man i princip aldrig har). Att tajma ut modes kan gärna motarbetas. Hur hanterar man exempelvis någon som fångar kulan på en flipper och ställer sig och väntar på bättre tider i ett par timmar. Spelfördröjning är spelförstörelse tycker jag. Liknande argument ligger bakom förbudet mot bangbacks och death saves.

Idle-regeln är ganska lätt att bedömma för en domare. Om någon tillräckligt länge (exempelvis 15 sek) låter bli att skjuta iväg kulan för poäng får spelaren en tillsägelse att sluta spelfördröja. Om spelaren är skicklig nog kan man spelfördröja genom att skjuta iväg ett skott och åter fånga kulan för en stund, men då har man åtminstonde tagit någon form av risk. Post pass duger inte eftersom det inte är poänggivande. Tyvärr är det ju väldigt svårt att övervaka detta på ett rättvist sätt som domare då man normalt sett har massor av matcher att övervaka. Det gör att regeln blir tandlös och tyvärr lika gärna kan utgå. Tyvärr som sagt.

2) 4 bollar för att kunna ge en extra om det skulle behövas
En god idé, men tyvärr extremt jobbig att implementera i verkligheten. Inbjuder till fusk och kräver betydligt mer av scorekeepers uppmärksamhet.

3) SDTM
Kompensation om det finns vittne, men det är svårt ändå. Hur vet man att vittnet är opartiskt (måste vara scorekeeper eller domare...och dessa kan omöjligt hålla koll överallt).


Hmmm, vi kanske skulle införa "målkamera" som man har i hockey för att kunna gå tillbaka och bedömma situationer i slowmo. :-D


Tags: