Frispel

sedan 2001

Regler 2004

mr mic

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1867
    • Visa profil
  • Stad: lidköping
fez,höga resultat kan dra ut på tiden,hinns det med?


S P

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 332
    • Visa profil
  • Stad: STOCKHOLM
Jag ser hellre att tilten inte är så känslig osm den var på ett par spel i förra sm. Var några som åkte på tilt när de knappt hade rört spelet.


AnkiBagger

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Kommer det att var o,1 eller 2 tiltvarningar på Sm?
Tycker även att maxade outlanes blir för slumpigt, vissa lir var det 99% drain på kanterna =(

Sen om det gynnar dom bra eller dåliga vet jag inte helt hundra, men jag antar att man vill ha dom bästa vidare till slutspel, och eliminera så mycket som möjligt slumpvinsterna, eller är jag ute och seglar?


AnkiBagger

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Glömde att nämna att lite långsammare spel är att föredra, då man får bättre kontroll på bollen. Och det blir inte en massa flipper-vollyes non stop!


mr mic

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1867
    • Visa profil
  • Stad: lidköping
vill man ha dom bästa i ett sm?så dela ut wild card då?då kanske det blir 30st?who knows?vill man ha 200 anmälda så måste man locka lite?jag vet inte?kanske en a å b tävling kan lösa problemet?om det nu är ett problem?själv försöker vi här nera att locka till oss folk att spela flipper,inte att skrämma iväg dom?tolka nu inte detta svar som nåt gnäll på anki bagger,mvh micke


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2225
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Egentligen tycker jag att det optimala vore om man hade tid att köra med "normalinställningar" på såväl outlanes som tilt. Som de flesta spel är tänkta att spelas alltså, fast på med Tournamentmode och bort med extrabollar förstås. Som i andra sporter. I Wimbledon t ex så höjer man ju inte nätet med en halvmeter eller minskar spelplanen bara för att det är den största tävlingen.


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Tyvärr finns det ju inte tid för att köra med "snälla" inställningar på spelen.

Citera
I Wimbledon t ex så höjer man ju inte nätet med en halvmeter eller minskar spelplanen bara för att det är den största tävlingen.


Nej, men för att ta et exempel:
I fotboll ligger ju nivån på domsluten väldigt, väldigt olika beroende på om du spelar i korpen, allsvenskan eller i Champions League.


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2225
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Nå, vart jag vill komma är helt enkelt att ni bör sätta grundtanken, som väl är att kora den bäste flipperspelaren, i främsta rummet. Inte stirra er blinda på hur och var ni kan spara tid. Och för att få fram den bäste spelaren måste man naturligtvis försöka eliminera slumpmoment i mesta möjliga mån.

Saker som jag anser missgynna skicklighet och ge slumpen för stor plats är de redan nämnda:
- maxade outlanes
- för lätt tiltinställning (Stötning ÄR ju tvivelsutan en del av skickligheten)
- för få kval- och slutspelsmatcher
- för snabba (t ex nyputsade/för kraftig lutning), studsiga (t ex för nya gummin) och okontrollerbara spel. Att bara stå och piska iväg bollar på volley för att de inte går att ta ner är inte skicklighet.

Och eftersom SM nu går blott en gång per år kan man tycka att man bör försöka ge tävlingen den tid den kräver. Inta hafsa igenom den för att få fram en vinnare vilken som helst.

Så! :-)


mr mic

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1867
    • Visa profil
  • Stad: lidköping
mcr,3dagar är väl att ge den tid det behöver:-Dhehe


mr mic

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1867
    • Visa profil
  • Stad: lidköping
om det inte blir nån uppvärmnings omgång så kanske 3 försök på samma spel kan spelas?då tar du ju bort slumpen lite mer om det hinns med?hinns det med?


mr mic

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1867
    • Visa profil
  • Stad: lidköping
givetvis så menar jag ju i kvalomgången:-)


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Inlägg i diskussionen som MCR och IFK m.fl inlett:

1. Jag håller helt med om att vindsnabba tokputsade spel blir väldigt slumpigt. Det bör vi undvika - i möjligaste mån. (Men tänk på att de flesta spelen är nyshoppade för att minimera risken för att spelet går sönder under tävling. Å den som shoppar ett spel kommer garanterat att putsa upp svåråtkomliga områden på spelplanen medans spelet är isärplockat. Svårt att undvika.)

2. Jag håller också med om att tiltkänsligheten kan taggas ner ett snäpp. Mest för att undvika svåra domslut gällande s.k. "spontantiltningar". Jag tycker i å för sig inte att spelen var jättetiltkänsliga förra året.

3. Något jag personligen upplever som ett litet hot mot skicklighetsaspekten är röda flippergummin. Dessa är ofta mycket studsiga och svåra att göra kontrollerade nedtagningar med. Min åsikt är att det vore bäst att ha svarta flippergummin på alla tävlingsspel under SM. Detta är väl vad man kan benämna "standard". Inte speciellt svårt eller dyrt att ordna. Eller är detta ett problem som bara jag upplever?

4. Maxade outlanes är något som kan användas för att hålla ned speltiderna, men det ska ske med viss finess. (Medieval Madness förra året var alldeles för elakt.) Outlanes kan öppnas upp, men exakt hur mycket dom ska öppnas bör anpassas för varje spel.

5. En tänkbar poäng med att köra med maxade outlanes, brant lutning och tight tilt är att hålla en internationell tävlingsstandard. Frågan är om det är ngt vi vill eftersträva eller inte?

6. Studerar man kvalresultaten från förra året tror jag man kan säga att dom som förväntades gå vidare till slutspel gjorde det. Så det verkar ju funka någorlunda ändå. (Har dock förståelse för att det kan vara onödigt nervöst för den som är riktigt duktig, men som vet att några få misstag eller lite oflyt kan kosta en slutspelsplats.)



Slutligen:
Självklart ska en fair och skicklighetsbaserad tävling vara grundtanken!

Tävlingsledningens uppgift är att maximera rättvisa och skicklighetsfrämjande aspekter. Denna maximering sker under ett bivillkor: De begränsade resurser som står till tävlingens förfogande (Tid, pengar, frivilliga, lokaler, spons osv).

Jag medger att det lätt blir fokus på "tidsaspekten" och liknande. Därför är det bra att föra den här typen av diskussioner.


Med uppåt 200 deltagare som ska kvala under en och en halv dag känns det ändå ganska viktigt för spelarna att administrationen av tävlingen fungerar smärtfritt. För detta krävs ett spelschema med väl tilltagna tidsbuffertar som inte spricker när ett eller flera spel går sönder.

Min bedömning är att om vi skulle satsa på "normalinställda" spel med 4 kvalspel per person och 200 deltagare, kommer det krävas:
- fler flipperspel
- fler scorekeepers och annan administrativ personal
- fler domare
- större utrymme

Annars finns det en stor risk att kvalet blir kaosartat och inte kan genomföras på ett rättvist sätt, inom den givna tidsramen. Dessa extra resurser, som skulle krävas för att hantera den risken, finns inte att tillgå såvitt jag vet.
« Senast ändrad: september 09, 2004, 03:56:56 av LDK »


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Jag tror att det är rätt viktigt att anpassa spelen för att få ungefärligt likvärdig speltid på dom olika spelen för att hålla schemat flytande. I PAPA var outlanesposterna helt bortplockade på JM & CV & jag antar att det beror på att man provspelat dom spelen och klockat en för lång snittid jämfört med andra spel. Vissa spel (typ CV med standard outlanes) är alltför lätta och leder till längre balltimes. Det optimala vore naturligtvis om ett gäng funktionärer (som inte deltar i tävlingen) kunde spela igenom alla spelen och försöka justera spelen efter en genomsnittlig playtime.


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2225
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
LDK: Håller helt med om att röda gummin är ett otyg! Inte ens de skickligaste spelarna i PAPA klarade att ta ner bollar förrän efter en dag eller två, när spelen lugnat sig.

De flesta spel (med några undantag) tycktes i PAPA f ö stå på normal tilt. Däremot var det då  hard/extra hard settings, relativt brant lutning och i de flesta fall maxade outlanes som sagt.


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Bland A-klassens spel var det väl egentligen bara Dirty Harry som hade alltför lätt tilt. Samt i finalspelet Whirlwind som tiltade stup i kvarten.


Tags: