Ett stort tack till alla som ville vara med. 82 deltagare i en tävling med bara EM-spel... jättekul!
Likaså ett jättestort tack till alla som varit med och hjälpt till. Och i år har det varit fler än någonsin. Jag tror alla kan förstå hur skönt det varit att vid behov alltid kunna ringa till någon och mer eller mindre veta att hjälpen kommer omedelbart. Och oftast är det till och med jag som blivit uppringd och tillfrågad om det är något jag behövt hjälp med. Ett grymt stort tack till hela gänget (ingen nämnd, ingen glömd)!
Om jag fattat allt rätt, verkar alla tycka att upplägget i sin helhet - kommunikationen i tråden på SFS, disposition av lokal, poängsystem, antal deltagare i slutspelet etc. - fungerar bra (om inte, så hojta till!). Det är "bara" den rackarns förseningen vi måste komma till rätta med.
Målet är ju att vara klar till 24.00, men i år blev vi klara först 02.30. Lite för sent, tycker i alla fall jag, men det lustiga var att hela förseningen inträffade under pass 3 (16.00). Pass 1 och 2, sidotävlingen och slutspelet fungerade klockrent (och i år hade vi öl över!). Jag tror att Svante och IKE i sina inlägg definierat allt rätt:
1. I grupp 3 samlas de långväga deltagarna. De placerar sig i snitt bättre än deltagarna i grupp 1 och 2, varför kvalet för dem tar längre tid (och denna "problematik" kommer att kvarstå).
2. Olyckligtvis utgick Jack In The Box och ersattes av Vulcan, där frikulan var för lätt att erhålla. Detta löser vi dock till nästa år.
3. De spel, som inte tidigare varit med på SCPO, hade inte slam tiltarna borttagna. Detta löser vi också till nästa år.
När vi körde SCPO 2012, körde vi med 3-kulors serier, vilket gjorde att varje spelare fick spela 16 serier á 3 kulor = 48 kulor. Året därpå gick vi över till 5-kulors serier, vilket gjorde att varje spelare fick spela 16 serier á 5 kulor = 80 kulor. Vi behöll 80 kulor även i år, men denna ökning var kanske för stor och två förslag har inkommit på ändring.
1. Varje spelare får spela får spela 3 serier á 5 kulor på 4 spel, vilket ger 60 kulor.
2. Varje spelare får spela 2 serier á 5 kulor på 6 spel, vilket också ger 60 kulor.
De två förslagen får dock olika konsekvenser på arrangemanget:
- Förslag 1 gör tävlingen relativt enkel att arrangera. Det behövs förhållande få spel och förslaget ger många möjlighet att delta. Dock minskar variationen av spel.
- Förslag 2 gör att tävlingen förblir i stort sett oförändrad. Eftersom jag inte tror att man kan få ihop mer än tre pass (annars måste man, som INK skriver, nästan införskaffa dubbla antalet maskiner och då, i sin tur, försvinner utrymmet i lokalen för förströelsespel) blir dock deltagarantalet begränsat till 4 deltagare x 6 spel x 3 pass = max 72 deltagare. Detta gör förmodligen också att de långväga gästerna blir färre, eftersom "deras pass" (pass 3) går ner från 32 till 24 deltagare.
Sen kom jag själv på en tredje variant idag. Behåll hela systemet som det är men kör med 4 kulor (förstakulan i varje serie skjuts bara upp och släpps). Då får man 16 serier x 4 kulor, vilket ger 64 kulor.
Så jag skulle vilja höra Era synpunkter på följande:
1. 3 serier á 5 kulor på fyra spel
2. 2 serier á 5 kulor på sex spel
3. 2 serier á 4 kulor på åtta spel
Emotser med nyfikenhet Era synpunkter!