Frispel

sedan 2001

WPPR 5.8 formeländringar till 2023

DDH · 67 · 10285

INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12261
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Lite så är det även för oss med större tävlingar. Själv ska jag ju dra ner på tävlingar här nästa år. Kanske mer för att man kört på hårt i 15 år, men även för att hitta tillbaka till den gamla glädjen – nu hinner jag ju inte ens spela själv.  :o

Det var kanske bättre förr när man körde tävling, drack en massa cider, folk var glada, Jorian vann och PAL kom tvåa?


DDH

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1121
    • Visa profil
  • Stad: Götet
Efter att ha läst de nya förslagen igen så finns det både bra och mindre bra tankar känns det som.

Jag har inget emot att man viktar de större mästerskapen högre än idag (då de har ett starkt startfält) och att man premierar tävlingar som sträcker sig över lite längre tid som många av de halvstora/större tävlingarna i Sverige gör idag.

Det som känns mindre roligt är att man drar på 50 matcher för full tgp (nej 25 matcher ger 100% men eftersom 50 ger 200% så är 200% det nya 100%). Jag satt och funderade kring hur mycket flipper man måste spela en helg för att nå 50 matcher. T ex EM nu i helgen skulle inte kommit upp i full TGP om man inte kört dubbelmöten i kvalet. Frågan är då om vi haft en annan top 4 eller topp 8 slutet av tävlingen? Antagligen inte då min erfarenhet är att de bästa spelarna tar sig ändå vidare i stor utsträckning med andra ord fungerar dagens system helt ok. Det känns också som en språngbräda för vissa att försöka komma runt regelsystemet på ett "snyggt" sätt för att piska in några extra matcher för TGP så snabbt som möjligt.

Det hade nog varit bättre enligt mig att t ex begränsa antal turneringar per vecka i samma lokal till exempelvis 3 för att undvika farmande samt att lägga Frenzy som kvalsystem endast (dvs som kräver slutspel så vi kunde ha kvar systemet vilket är uppskattat av främst många nya spelare som får spela mycket). Sen kan man ju också ställa sig frågan hur många % av de aktiva spelarna idag som prioriterar whoppers före spelglädje och en trevlig spelkväll. För skall vi vara ärliga så är just ranking idag endast något som kvalar dig till VM och som i Sverige inte ger varken sponsorer eller prispengar. Sen är det ju alltid kul att dra in lite poäng och klättra några platser på rankingen här och där, det skall man inte underskatta som drivkraft. Men jag tror det kan uppstå problem om majoriteten föredrar whoppers före spelglädje, då kan det bli döden för många mindre månadstävlingar.

Själv tror jag att det blir färre tävlingar per helg och  att det mesta krutet läggs på main så att den är den som når närmare 200% och för och side kanske stannar på 100%, eller lite över.

Det borde även bli mer social tid på tävlingar än när det är sju tävlingar på en Borås-helg, exempelvis (och INK hinner spela!).

Sen beror det mycket på upplägget också. Lundarnas matchplaytävling med fyrspelargrupper på tre maskiner spelades 30 spel i kvalet. Utan några ändringar kommer den tävlingen upp i 46 spelade spel. Det är 184% TGP. Den skulle även vara ganska lätt att göra den lägre nivån av Certified nästa år och då skulle den landa på 230% TGP. Utan ändringar.

Sidotävlingen däremot skulle nog stanna på 100% TGP.

Det är ju en ganska typisk tävlingshelg. Matchstick körde väl något snarlikt på Småland Open. Därför skulle jag gissa att det blir en de facto begränsning av antalet tävlingar även om man kan fortsätta köra 11 tävlingar på fyra dagar om man vill.

-------

Upplägget på EM nu hade väl gett 38 spelade spel och 304% TGP nästa år i main utan ändringar (Classic hade landat på 152% TGP utan ändringar). Nästa år i main kanske man tar bort gräddfiler, eller kör större kvalgrupper, och krymper classics så att main får mer plats.
--------

En grej som blir intressant att se är ju hur detta påverkar månadstävlingar. Det finns ju flera alternativ vad man gör här, som att hålla sig till 100% fortfarande, och/eller kanske köra på 200% någon gång om året, helt beroende på vad man själv och ens community vill.

-------
Att begränsa antalet tävlingar per lokal var ju något som gjordes förut när varje lokal var begränsad till en årlig tävling med en sidotävling, 12 månadstävlingar, etc. TDs kom runt det på olika sätt så det funkar inte. Exempelvis, arrangören flyttar spel till en närliggande lokal/restaurang/event space och vips har man en lokal till. Ett annat sätt är ju när det finns närliggande lokaler. Nu på EM så var det ju events i JKP och GBG som hörde till EM men inte var i EM lokalen. I Göteborg finns väl teoretiskt fyra ställen som kunde anordna tävlingar. Dom skulle ju kunna gå ihop och köra en Fulda helg där tävlingarna sprids ut mellan lokalerna och så har man mer än tre tävlingar.



DDH

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1121
    • Visa profil
  • Stad: Götet
En liten regeländring till nästa år som egentligen inte påverkar oss, just nu iallafall. I grund och botten är den till för att folk måste spela i länderna där dom bor också och inte bara spela i Fulda några helger per år och kvala till VM bara genom att göra det (även om dom fortfarande kan kvala in till en plats från den allmänna rankingen på det sättet, bara inte en rabatterad country-exemption plats).

Please note that for the Country Exemption spots, a player must be residing in their registered country for at least a year in order to be eligible. For countries that organize an IFPA Country Championship Series, a player must also qualify for that final in order to be eligible for a Country Exemption spot.
Furthermore, we require that a country has 50 or more players currently ranked within their country to be eligible to award these 2 Country Exemption spots for the IFPA World Pinball Championship.
The Country Exemption spots are discounted ($250 each instead of $350).
Any players that do not qualify for the Country Championship Series during this season won't be eligible for a discounted spot, but will instead have to qualify through the at-large process.


dahlman_peter

  • Pinballer
  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 694
  • Pinballer
    • Visa profil
    • Degerforce Pinball
  • Stad: Degerfors
https://paper.dropbox.com/doc/Max-Match-Play-tournaments--BtkyG2jR6xsWMNI5_GtSKU5SAg-EdF5L835HBbxJ1L6wPfOS


Max Match Play tournaments
​​Max Match Play is a new tournament format available exclusively in the new version of Match Play at https://next.matchplay.events/
​​
​​It’s meant as an alternative to Flip Frenzy tournaments. It provides the same efficiency of matches being created as quickly as possible, but ensures that every player plays the same amount of matches and prevents a ton of repeat opponents.
​​
​​Max Match Play can also be used as a replacement for Round Robin and Double Round Robin tournaments.
​​
​​At the basic level a Max Match Play tournaments works by creating as many matches as possible. As soon as matches finish the TD or a scorekeeper can create new matches based on the players who are available to play. Rinse and repeat until all players have played the number of matches required.
​​Configuring a Max match play tournament
​​When creating a tournament pick the “Max match play / Roundless round robin” option. Before the tournament starts you have to decide how long the tournament should run. This is pretty straight-forward: You decide how many matches each player should play. You can change this amount after the tournament has started.
​​
​​A second setting can limit how many active matches to have going at one time. You can use this if you always want to keep a certain number of people waiting.
​​How does this replace Flip Frenzies
​​Just like a Flip Frenzy you have a bunch of head-to-head matches in progress and a list of players not playing (because there aren't enough machines to accommodate everyone). I've changed the name from a "queue" to a "waiting room" because players aren't guaranteed to exit the waiting room in the same order they came in.
​​
​​Once one or more matches have completed the TD or a scorekeeper can click a "Create matches" button and the software will create as many new matches as possible. If several players are reporting results close to each other you can wait until all results are in before clicking the button. That will give you a better balancing of machines so people aren't stuck playing the same machine over and over.
​​
​​This process repeats until all players have played the number of matches you chose.
​​How does this replace Round Robins
​​If you set the number of matches to play to fit a round robin then players will play an actual round robin. For example, if you have 10 players, set the tournament to 9 matches for a round robin. Or to 18 for a double round robin. The software will make sure players only play each other exactly once (or exactly twice).
​​
​​The main advantages over the current round robin tournaments are:
​​Easier to navigate matches because only active matches are being displayed
​​Player starting positions are much better balanced (I can't promise perfect, but it's good)
​​Machine selections are handled better because only the active matches are assigned a machine
​​How are players paired against each other
​​If there are fewer matches to play than a round robin (like 10 players, 5 matches) then players will face a new opponent every match as long as possible. Priority will be on opponents who are available just like a Flip Frenzy you'll just play someone who doesn't happen to be playing. In some cases it’s not going to be possible to provide a new opponent for every player towards the end of the tournament and players will have repeat opponents — the more player and the more matches played the less likely this scenario becomes.
​​
​​If there are exactly the right number of matches for a round robin (like 10 players, 9 matches) then a round robin will be played. Each player will play every other player exactly once.
​​
​​If there is a remainder of matches, that is the number of matches is larger than needed for a round robin but not enough for a double round robin (like 10 players, 14 matches) then the process is different. First players will play a round robin but for the remainder games players will get balanced opponents, but with a priority to availability. So if there are only two players in the waiting room and both players have already completed the round robin then those two players will always be paired with each other no matter how many times they have played against each other previously.
​​
​​For that reason it can be helpful to wait a bit to create matches near the end of the tournament if you're using remainder matches. That way the balancing algorithm will do a better job of preventing repeat opponents.
​​What else is new
​​I've added a bunch of audits/stats under the "Stats" page so you can see how many repeat opponents each player has, how good the arena balancing was etc.
​​
​​I've also added a "Predictions" chart on the "Matches" tab. It looks like the same chart I recently added for pingolf tournaments. While your tournament is in progress you can go to the predictions to see the range of possible finishing positions for each player.
​​What are the limitations
​​The biggest limitation is that if a player leaves early all their matches will be deleted when you deactivate the player. For this format all players must end up playing the same amount of matches. So leaving early means treating that player as if they were never there.
​​
​​If a player arrives late it's a different issue. You can add a player after the tournament started, but that player will have to "catch up" to the others. The late player will be playing non-stop (will always receive priority) until they've played the same amount of matches as the other players.
​​
​​Adding a late player also means increasing the duration of your tournament. So keep that in mind!
​​



P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2152
    • Visa profil
  • Stad: Lomma
EM-vinst med 248 tävlande gav 126 Wppr-poäng med väldigt många duktiga och högrankade spelare
Swesc med 62 tävlande gav 130 Wpprpoäng med inte lika många högrankade spelare.

Kommer inflationen i poäng att innebära en omstart av rankingen? Poäng innan 2023 är lite värda jämfört med poäng tagna efter årsskiftet. Bra eller dåligt?


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12261
    • Visa profil
  • Stad: Borås
255 spelade EM (du missade de delade platserna och att Aron försov sig). :-)

Men jo, årets EM enligt samma format ska väl ge 392% istället för 170% – dvs 290,5 WPPRs!

Bara att ge er ut och börja samla fräscha 2023-poäng om det är vad som lockar! Visst är det kul att de som kör mastiga format kan dela ut många poäng, men kommer det att göra tävlingarna roligare? Vi får väl se vilka format som dyker upp under året.


Tags: